Article

27.04.2018

Op weg naar een circulaire economie

De strategie, structuur en activiteiten van de meeste ondernemingen sluiten nog aan bij de lineaire economie. Maar is dat nog houdbaar? Vijf bedrijfsmodellen om circulair te gaan denken

Hier en daar investeren in duurzame ontwikkeling volstaat niet meer vandaag. De natuurlijke hulpbronnen raken uitgeput en de impact op het milieu bereikt een niveau waarop we het ons niet langer kunnen veroorloven om de zaken 'iets minder schadelijk' aan te pakken. Er wordt van bedrijven verwacht dat ze een positieve impact creëren door de banden tussen groei en het gebruik van natuurlijke hulpbronnen te verbreken. 

Zaakvoerders die maatschappelijk verantwoord willen handelen, moeten nagaan welke groeimogelijkheden die andere aanpak biedt en stilstaan bij de voordelen voor maatschappij, milieu en onderneming (naast de financiële winst) die ze kunnen teweegbrengen met hun middelen, technologie en timing.
Willen ze een positieve impact hebben, dan moeten bedrijven zich losmaken van hun lineair ingesteldheid voor ze kunnen instappen in een circulaire economie. Ze zullen waarschijnlijk hun waardeketen moeten herzien, maar dat lukt niet van de ene dag op de andere. Sommigen inspireren zich daarom op het voorbeeld van innoverende kmo's. 

Maar waar begint u, waarop focust u en hoe transformeert u zich? Accenture heeft 120 casussen geanalyseerd en kwam daarbij tot vijf bedrijfsmodellen die elk een andere benadering inhouden om de circulaire economie vorm te geven.

Duurzame aspecten inbouwen in de logistieke keten

Een eerste alternatief bedrijfsmodel: andere keuzes maken voor de grondstoffen die u nodig hebt voor uw productie. De uitdaging bestaat erin andere, hernieuwbare materialen te vinden door de toeleveringsketen aan te passen, om op termijn tot een duurzaam – en in het beste geval afvalvrij – product te komen. Een fabriek kan bijvoorbeeld plastic, een lineair bestanddeel, vervangen door bioplastic of een ander hernieuwbaar of recycleerbaar alternatief. Het mooiste voorbeeld daarvan is Ecover. Door een ingrediënt uit de duurzame scheikunde te gebruiken, slaagde het bedrijf er in de jaren 80 in om het eerste fosfaatvrije waspoeder te produceren, waardoor de vraag naar toxische en niet-afbreekbare producten is afgenomen. Sindsdien heeft Ecover zijn productengamma sterk uitgebreid.

Eenzelfde benadering is ook mogelijk stroomafwaarts in de productieketen. Een mooi voorbeeld is Sigma. De verfproducent bracht de eerste luchtzuiverende verf op de markt. Een schitterend idee, aangezien onze huizen doorgaans vol giftige stoffen zitten.

Recuperatie boven productie

Dit tweede model inspireerde onder andere enkele tapijtfabrikanten, zoals Desso en Interface, om over te schakelen op honderd procent recycleerbare producten. Hun uitdaging bestaat erin contact te houden met de klant om hun tapijten aan het einde van hun levenscyclus te recupereren, en dat tegen de laagst mogelijke kost. Geen evidentie en vooral een inspanning op lange termijn. Zo kan het voor lijstwerk uit aluminium, een zuiver en gemakkelijk te recycleren product, wel 20 tot 30 jaar duren voor de omgekeerde logistieke keten wordt geactiveerd.

Voor welke andere uitdagingen staan tapijtfabrikanten die de mogelijke restwaarde van hun product willen recycleren? Het artikel terugnemen zonder het te vernietigen. Desso bedacht daarom Refinity, een techniek om stofvezels te scheiden, van dik tot ultrafijn. Op die manier kan van het oude tapijt – na reiniging – een nieuw worden gemaakt. Dat is een techniek die het cradle-to-cradleprincipe volgt, ook wel C2C of 'van wieg tot wieg' genoemd. Daardoor zijn veel minder grondstoffen nodig en wordt er veel minder afval geproduceerd. Het product krijgt een nieuw leven zonder toevoeging van nieuwe bestanddelen. De kring is gesloten met nagenoeg geen afval.

Quentin Denis (Accenture): "Die wil om materialen te recupereren uit afval kan verbazende resultaten opleveren. Dat bewees Umicore, dat zich transformeerde van mijnbouwbedrijf met een volstrekt lineaire visie tot kampioen in de recyclage van technische materialen. Zo wist het bedrijf zijn corebusiness radicaal om te vormen van mijnbouw tot 'urban mining'. Ook DSM is een mijnbedrijf dat zich volledig heeft getransformeerd tot fabrikant van circulaire producten."

Het afval van de een is de grondstof van de ander. Engie vond een andere manier om de kring te sluiten en afval te vermijden, door zich te vestigen in de nabijheid van Arcelor Mittal (Gent) om alle stoom van dat bedrijf – die eigenlijk verloren energie is – te re-injecteren in het elektriciteitsnet. Een ander voorbeeld uit Zwitserland: IBM zet de warme ventilatielucht van zijn datacenter in Uitikon om in warm water voor het lokale zwembad. Volgens IBM is de hoeveelheid geproduceerde warmte voldoende om ongeveer 80 huizen of een heel zwembad te verwarmen.

Verkopen of huren? Wanneer geplande veroudering taboe wordt

De economie van de functionaliteit, waarbij bedrijven hun product proberen te verkopen als dienst, sluit naadloos aan op het nieuwe denken. Dit derde bedrijfsmodel kan al dan niet worden gecombineerd met andere nieuwe benaderingen zoals de deeleconomie of platformeconomie. Ze functioneren echter ook prima los van elkaar, hoewel het niet voor iedereen even duidelijk is waarin ze zich onderscheiden.

Bij een functionaliteitseconomie denken we bijvoorbeeld aan Rolls Royce, dat sinds de jaren 60 turbines maakt voor vliegtuigen en die verhuurt aan vliegtuigmaatschappijen. Welk belang heeft Rolls Royce daarbij? "Ze behouden hun recht op het onderhoud, waar ze extra inkomsten uithalen en hun bedrijfswerking mee kunnen verbeteren. Door hun producten te verhuren in plaats van ze meteen te verkopen, hebben ze gelijkmatigere inkomsten omdat een vliegtuig enkele decennia meegaat. Het allerbelangrijkste is dat het hun focus op kwaliteit compleet transformeert, omdat ze op lange termijn moeten kunnen blijven presteren, om bijvoorbeeld pannes te vermijden", vertelt Quentin Denis. Een manier om komaf te maken met geplande veroudering…

De deeleconomie blijkt vaak ideaal om de inkomsten te verveelvoudigen, omdat men meer gebruikers heeft voor een product dat niet ten volle wordt benut.

Platformeconomie of de jacht op verspilling

Het volgende model is gebaseerd op een platformeconomie en berust op het concept waarbij bijvoorbeeld een overaanbod of de lage benuttingsgraad van producten of diensten worden gedeeld via een app tussen gebruikers, particulieren of bedrijven.
Lyft is een taxiplatform dat ontstaan is vanuit de vaststelling dat in steden slechts 20% van de beschikbare autozitplaatsen wordt gebruikt. Met de Lyft-app kunnen gebruikers die een lift nodig hebben een auto met plek zoeken in de buurt. De prijs wordt geregeld via de app en is 20 tot 30% goedkoper dan bij een taxi, de commissie van 20% voor Lyft inbegrepen.

Fietskoerier Deliveroo is een ander voorbeeld. Restaurants kunnen via thuislevering door Deliveroo hun keukencapaciteit maximaal benutten. Dat levert extra inkomsten op, terwijl de kosten voor het zaalpersoneel beperkt blijven. Dat idee werd al toegepast in de logistieke sector, waar via onlineplatformen laadruimte gedeeld wordt en lege retourtransporten vermeden worden.

Quentin Denis is voorstander van het concept, tenminste als het alle partijen voordeel oplevert: "Die platformen werken met het netwerkeffect, dat bereikt wordt wanneer het volume aan de aanbodzijde – de dienstverleners, de eigenaars van Airbnb-woningen of Uber-chauffeurs – en aan de vraagzijde – vakantiegangers of passagiers – op elkaar afgestemd zijn. Dat netwerkeffect geeft hun een sterk concurrentievoordeel, dat ze zouden kunnen misbruiken om de regels van het spel van de ene dag op de andere te veranderen, door bijvoorbeeld de commissies te verhogen of de vergoedingen te verlagen." 

Producten die langer meegaan

Het laatste model volgt het principe dat onderdelen die in de lineaire wereld geen nut meer hebben vanwege slijtage, toch weer nuttig worden. Door het product te verbeteren, te herstellen of reviseren krijgt het een nieuw leven, om het dan te opnieuw te vermarkten of zelfs te personaliseren. Ook Google bindt de strijd aan met geplande veroudering, met een nieuw type gsm dat een nieuwe dimensie geeft aan functionaliteit en is samengesteld uit modules, zodat bijvoorbeeld alleen gerepareerd en betaald hoeft te worden wat echt stuk is, en waarvan alleen de nuttige functies worden geüpgraded. Het toestel gaat langer mee, en ook dat kan extra inkomsten betekenen. Er zijn minder grondstoffen nodig, er is minder afval en ook de kosten zijn lager.

Bent u klaar om circulair te denken? Laat u gaan, doe geen half werk maar weet dat quick-wins naast het product zelf ook een verantwoorde keuze kunnen blijken voor u alles transformeert.

Article

17.09.2021

Welk bedrijf verzilvert zijn nominatie voor Leeuw van de Export?

Op woensdagavond 29 september reikt FIT voor de 20ste keer zijn Leeuw van de Export uit: dé bekroning van Vlaamse bedrijven met straffe exportresultaten. Wordt het Camco Technologies, Container Technics, Locinox, Molecubes, OTN Systems of Sylva?

Flanders Investment & Trade (FIT) reikt elk jaar een Leeuw van de Export uit aan twee bedrijven die het afgelopen jaar mooie exportsuccessen behaalden. We stellen de zes genomineerden graag kort aan u voor. Laat u inspireren door hun buitenlandse expansieverhalen en ontdek op 29 september om 18 uur wie de strafste exporteurs zijn via livestream op www.leeuwvandeexport.be.

Genomineerden in categorie bedrijven met maximaal 49 medewerkers

Container Technics uit Wijnegem

Container Technics is al bijna vier decennia specialist in ladingzekeringen. Het bedrijf verkoopt materialen om cargo vast te zetten op schepen en bouwde een sterke reputatie op in de rederswereld. Omdat er nauwelijks Belgische rederijen zijn is Container Technics altijd een internationale kmo geweest. Vandaag zijn ze een allround partner van scheepseigenaars overal ter wereld.

CEO Wim Ledegen: “Voorlopig beheren we onze centrale stock vanuit onze thuisbasis, maar we overwegen te decentraliseren. Italië, de VS of Dubai komen daarvoor in aanmerking. Hoe dichter we met onze materialen bij de grote havens en scheepswerven zitten, hoe groter onze reactiesnelheid en flexibiliteit.”

www.containertechnics.com

Molecubes uit Gent

Molecubes ontwikkelt en bouwt compacte scanners voor moleculaire beeldvorming. Alle hardware, software en technologie zijn van Vlaamse bodem. De toestellen brengen organen, tumoren of de werking van geneesmiddelen in beeld. Tijdens het corona-onderzoek leverde het bedrijf het enige type scanner dat in sterk beveiligde virologische labo-omgevingen kan worden ingezet. Vandaag zijn er al Molecubes-scanners aan het werk in 14 landen, met de Verenigde Staten op kop.

Cofounder Ewout Vansteenkiste: “Verre bestemmingen zijn zeker een doel met China en Zuid-Korea als kers op de taart. We zijn een jong bedrijf en er is nog zoveel onontgonnen potentieel. Samen met onze partners bekijken we hoe we ons productgamma verder kunnen differentiëren en verkennen we volop andere toepassingsgebieden voor onze toestellen.”

www.molecubes.com

Sylva uit Lievegem

Sylvia is een plantenkweker en al zeven generaties lang een familiebedrijf. Vandaag vertrekken jaarlijks 25 miljoen planten naar 40 verschillende landen, waaronder een aantal verre markten. Het bedrijf groeide doorheen de jaren gestaag uit tot een vaste waarde in bos- en haagplanten, sinds 2003 ook internationaal. Vandaag heeft Sylva zes lokale vertegenwoordigers en de ontsluiting van veelbelovende verre exportlanden als Rusland en China staat op de agenda.

General manager Tim Van Hulle: “Noord-Amerika lonkt. Alleen maakt de fytosanitaire wetgeving het momenteel nog niet mogelijk om planten uit ons land in te voeren in de VS en Canada. Maar we zijn klaar om dat gigantische potentieel te ontginnen zodra die markt zich wél opent voor Belgische planten.”

www.sylva.be

Genomineerden in de categorie bedrijven met 50 of meer medewerkers

Camco Technologies uit Heverlee

Camco Technologies is een pionier in terminalautomatisatie. Het bedrijf is gespecialiseerd in oplossingen voor containeridentificatie en -tracking. Na Nederland, het Verenigd Koninkrijk en Finland kregen ze voet aan de grond in de Verenigde Staten. Procesautomatisering, de nieuwste cameratechnologieën, technieken voor microlokalisatie, artificiële intelligentie… Technologische innovatie is een must voor Camco Technologies.

CEO Jan Bossens: “Binnen Europa zitten we qua terminalautomatisatie stilaan aan het plafond. Maar in Oost-Europa, Rusland en China liggen er tal van grootschalige projecten op de tekentafel. En het Afrikaanse continent biedt nog heel wat potentieel.”

www.camco.be

Locinox uit Waregem

Locinox is een familiebedrijf dat mechanische, elektromechanische en toegangscontroleproducten ontwikkelt en produceert voor fabrikanten en installateurs van hekwerk en poorten zoals sloten, scharnieren, hydraulische pompen, elektromotoren, codeklavieren. Twee derde van de toegevoegde waarde haalt Locinox uit het productassortiment zelf, de rest uit dienstverlening errond. Het bedrijf zet voluit in op technologische innovatie en duurzaamheid.

CEO Mik Emmerechts: “Export zit in de genen van Locinox. Als maakbedrijf in zo’n specifieke branche kan je gewoon niet onder je kerktoren blijven. Tegenwoordig komt 90% van onze omzet uit export en zijn we Europees marktleider in onze niche-industrie.”

www.locinox.com

OTN Systems uit Olen

Dit technologiebedrijf mikt met zijn toepassingen bewust op energie en transport, twee industriële sectoren die wereldwijd in volle transformatie zijn. Hun technologie laat toe om verouderde telecominfrastructuur te migreren en de nieuwe netwerken vervolgens efficiënt te beheren. OTN Systems is ondertussen actief in meer dan 70 landen en op elk continent actief.

Chief Product Officer Jurgen Michielsen: “Onze technologie verschilt niet veel van die van de telecommastodonten, maar wij ontwikkelen en implementeren wel volledig op maat van onze industriële klanten. We zoeken continue naar innovatie en differentiatie ten opzichte van de grote marktspelers. Dat doen we door spitsvondig uit de hoek te komen en dankzij onze menselijke aanpak.”

www.otnsystems.com

Ontdek op 29 september om 18 uur via livestream wie de 2 laureaten zijn van Leeuw van de Export 2021. Schrijf u vooraf in op www.leeuwvandeexport.be of surf de dag zelf naar de website.

Bent u klaar voor uw eerste internationale avontuur of wil u uw internationale activiteiten verder uitbreiden? Wij bieden een ruime waaier oplossingen om uw import- en exportactiviteiten te optimaliseren, beveiligen en financieren.

Bron: Wereldwijs 2021

Article

10.09.2021

Leeuw van de Export brult na 20 jaar nog even krachtig

Op 29 september reikt Flanders Investment & Trade voor de 20ste keer zijn Leeuw van de Export uit. FIT bekroont zo niet alleen straffe exportresultaten, maar wil met die succesverhalen ook andere bedrijven inspireren om zelf de grens te over te steken. Iets waar BNP Paribas Fortis als sponsor van dit event voor de volle 100% achterstaat.

Waarop moeten exporteurs letten die de internationale markt willen veroveren? We vroegen het aan Frank Haak, Head of Sales Global Trade Solutions, en tevens jurylid voor deze 20ste editie van Leeuw van de Export.

Wat mogen kandidaat-exporteurs verwachten aan het begin van hun exportavontuur?

“Exporteren is een belangrijke stap voorwaarts in de evolutie van een bedrijf. Maar plots komen ondernemers in contact met een compleet andere en meestal onbekende omgeving. De importreguleringen in de afzetmarkt zijn vaak anders, net als de fiscale en juridische regels. Bij internationale betalingen horen wisselrisico’s. En dan zijn er nog de specifieke documenten en producten die nodig zijn voor buitenlandse handel. Heel wat nieuwe zaken om rekening mee te houden.”

Op welke manier kunnen bedrijven zich daarop voorbereiden?

“Door zich vooraf grondig te informeren over de spelregels die gelden op hun nieuwe buitenlandse markt. Elk bedrijf kan daarvoor een beroep doen op lokale instanties, zoals de buitenlandkantoren van FIT, of op hun bankier. Zij maken nieuwe exporteurs wegwijs in de toch wel complexe internationale wereld. Daarnaast raad ik een lokale agent of vertegenwoordiger aan. Die kan helpen eventuele bottlenecks weg te werken die vanuit de thuisbasis niet altijd makkelijk op te lossen zijn. Bij BNP Paribas Fortis hebben we daarvoor onze dienst Trade Development. Rob Van Veen helpt ondernemingen hun eerste stappen te zetten op een nieuwe internationale markt. Zo’n externe begeleiding heeft weliswaar een prijs, maar het is een investering die op termijn geld bespaart.”

Hoe leren kandidaat-exporteurs een nieuwe markt kennen en welk advies geeft u hen mee?

“Nieuwe markten leert u kennen door simpelweg zo veel mogelijk buitenlandse tegenpartijen te bezoeken. Zie het wel niet meteen te groots: eerst wandelen en ervaring opdoen, en dan pas lopen. Aan beginnende exporteurs zeg ik verder altijd: exporteren is sexy, maar betaald worden nog veel meer. Het risico op niet-betaling wordt nog te vaak onderschat. Zelfs door bedrijven die al heel wat internationale ervaring hebben. Wij adviseren klanten altijd om de worstcasescenario’s vooraf in kaart te brengen en de nodige mitigaties in te bouwen. Beter voorkomen dan genezen!”

Hoe kunnen exporteurs zich beter wapenen tegen onvoorziene omstandigheden?

“De COVID-19-pandemie toonde goed aan hoe belangrijk diversificatie is, zowel wat aanlevering of productie van goederen betreft als in de keuze van exportlanden. Economisch lijkt het misschien voordeliger om in een ver land met goedkope arbeid te produceren of van daaruit te importeren, maar zorg toch altijd voor een plan B.”

Welke evolutie zou een grote meerwaarde zijn voor internationale handel?

“We hebben nood aan digitale beveiligde platformen voor internationale handelstransacties waarmee alle belanghebbende partijen op een veilige manier documenten digitaal kunnen raadplegen en uitwisselen. Dat verkort niet alleen de doorlooptijd van internationale transacties, maar zou ook een enorme stap vooruit zijn op het vlak van duurzaamheid. Trade finance is zware en logge materie: het gaat om de uitwisseling van tonnen gegevens, waarvan helaas een groot deel nog op papier. Maar ik heb er vertrouwen in dat we stapsgewijs in de juiste richting evolueren. Veel internationale grootbanken, waaronder de BNP Paribas Groep, werken hier momenteel aan.”

Ontdek op 29 september om 18 uur via livestream wie de 2 laureaten zijn van Leeuw van de Export 2021. Schrijf u vooraf in op www.leeuwvandeexport.be of surf de dag zelf naar de website.

Bent u klaar voor uw eerste internationale avontuur of wil u uw internationale activiteiten verder uitbreiden? Wij bieden een ruime waaier oplossingen om uw import- en exportactiviteiten te optimaliseren, beveiligen en financieren.


Bron: Wereldwijs 2021

Article

31.05.2021

Optimaliseer uw werkkapitaal met factoring

Hoe houdt u uw werkkapitaal gezond en bouwt u de nodige financiële flexibiliteit in? Factoring helpt op een snelle, correcte en aangepaste manier uw behoefte aan liquide middelen te financieren.

Het veiligstellen van liquiditeit is essentieel om uw behoefte aan werkkapitaal te financieren en uw bedrijf op elk moment vlot te doen draaien. En dat is precies wat factoring biedt. Het is een structurele oplossing om werkkapitaal te optimaliseren. In onderstaande video krijgt u in nog geen half uur tijd een helder beeld van wat factoring te bieden heeft.


Factoring biedt structurele maatoplossing

In ruil voor de overdracht van uw facturen aan een externe factormaatschappij, kunt u rekenen op een snelle en flexibele financiering, wordt de inning van uw facturen opgevolgd en beschermt u zich tegen een eventueel faillissement van uw klanten. Elke factoroplossing wordt op maat uitgewerkt zodat ze naadloos aansluit bij de behoeften van uw bedrijf. Ook voor bedrijven die internationaal actief zijn. In België besteedt vandaag 1 op 6 bedrijven facturen uit aan een externe factormaatschappij en eenzelfde tendens tekent zich af in andere Europese landen.

Hoe werkt factoring precies? Op welke manier maakt het u het leven gemakkelijker? En hoe gebeurt de prijszetting? In bovenstaande video geven Raf Spinoy, Area Manager Vlaams-Brabant & Limburg, en Jeffrey Lemmens, Head of Sales North, BNP Paribas Fortis Factor, u de antwoorden en delen twee klanten hun ervaring.


Hebt u nog vragen of wil u graag bespreken hoe factoring u kan helpen? Neem zeker contact op met uw relatiebeheerder of laat uw gegevens na via het contactformulier en wij nemen zelf contact met u op.
Article

27.04.2021

Wordt u in 2021 Onderneming van het Jaar®?

Volgt u Stow op als Onderneming van het Jaar® in 2021? Waarom niet! Stel u kandidaat vóór midden mei en misschien wint uw bedrijf deze prestigieuze prijs.

Hoogmis voor ondernemers

Deze jaarlijkse prijsuitreiking, een initiatief van EY in samenwerking met De Tijd en BNP Paribas Fortis, is in 2021 al toe aan haar 27ste editie. Vorig jaar verliep het evenement noodgedwongen online. Dat had als voordeel dat voor het eerst een breed publiek via livestream kon volgen hoe Stow door eerste minister Alexander De Croo gekroond werd tot Onderneming van het Jaar® 2020. Jan Jambon reikte De prijs van Vlaamse regering voor Scale-up van het Jaar uit aan Robovison. Op dinsdag 7 december 2021 kennen we de twee nieuwe laureaten.

Big picture & little picture

De coronapandemie beïnvloedt nog altijd het bedrijfsleven. De nieuwe Onderneming van het Jaar® en Scale-up van het Jaar zijn ongetwijfeld ondernemingen die naast groei, innovatie en goed bestuur ook daarin de juiste aanpak vonden. In zijn boek ‘The Unstoppables’ omschrijft Bill Schley het als the big en the little picture. Succesvolle ondernemers houden naast de hun core business en de financiële kant, altijd ‘the little picture’ voor ogen. En dat is het emotioneel mechanisme om op de juiste manier om te gaan met obstakels, mislukking en risico's.

Aan de zijde van ondernemers

Didier Beauvois, Head of Corporate Banking is trots dat BNP Paribas Fortis al van in het begin een vaste partner is van dit evenement. “Naast de huidige pandemie zijn nieuwe technologieën en duurzaamheid grote uitdagingen voor bedrijven in 2021. Ondernemingen die relevant willen blijven, moeten flexibel en creatief zijn en zichzelf voortdurend heruitvinden. Onze missie is om hen zo goed mogelijk te begeleiden in dat transformatieproces. Het zijn tenslotte de ondernemers die zuurstof geven aan onze Belgische economie. Wij zetten hen daarom graag elke jaar extra in de schijnwerpers en doen een warme oproep aan Belgische bedrijven om zich kandidaat te stellen."

Waarom deelnemen?

De prijs van Onderneming van het Jaar® of Scale-up van het Jaar winnen, legt u als bedrijf geen windeieren. Deze awards hebben een sterke nationale en internationale uitstraling die de naamsbekendheid van uw bedrijf enorm vergroten. Als laureaat, maar ook als finalist, levert deze prijsuitreiking u heel wat mediabelangstelling op en u krijgt uitstekende opportuniteiten om te netwerken. Bovendien is een plaats in de finale een enorme boost voor de motivatie van al uw bedrijfsmedewerkers.

Wacht niet langer en stel u kandidaat voor Onderneming van het Jaar® 2021 of Scale-up van het Jaar via de website van EY vóór midden mei! U vindt daar alle informatie over de criteria, de selectieprocedure en de inschrijving. In juni worden de uiteindelijke finalisten geselecteerd.

Discover More

Contact
Close

Contact

Klachten

Zou u onderstaande vragen kunnen beantwoorden? Zo kunnen wij uw aanvraag sneller en op een meer geschikte manier behandelen. Alvast bedankt.

U bent zelfstandige, oefent een vrij beroep uit, start of leidt een kleinere, lokale onderneming? Ga dan naar onze website voor professionelen.

U bent particulier? Ga dan naar onze website voor particulieren.

Is uw onderneming/organisatie klant bij BNP Paribas Fortis?

Mijn organisatie wordt bediend door een Relationship Manager:

Uw boodschap

Typ de code die in de afbeelding wordt getoond:

captcha
Check
De Bank verwerkt uw persoonsgegevens overeenkomstig de Privacyverklaring van BNP Paribas Fortis NV.

Bedankt

Uw bericht is verzonden.

We antwoorden u zo snel mogelijk.

Terug naar de huidige pagina›
Top