Article

09.04.2018

Liquiditeitsprobleem? Geef voorrang aan de juiste betalingen!

Elk bedrijf kent hoogtes en laagtes, zeker als het gaat om liquiditeiten. Toch moet u steeds uw verbintenissen blijven nakomen, ook al zit u plots wat krapper bij kas. Geef daarom voorrang aan bepaalde schuldeisers, op basis van twee factoren: de eventuele sancties én uw strategische behoeften.

Verschillende gebeurtenissen kunnen voor een tijdelijk liquiditeitsprobleem zorgen. Denk bijvoorbeeld aan een grote maar onverwachte betaling, een contract waar u op gerekend had maar dat u ontglipt, of een betaling van een grote klant die op zich laat wachten. In zo'n situatie is het uiterst belangrijk dat u van zich laat horen. U hebt immers ook uw eigen schuldeisers die op hun beurt geen genoegen zullen nemen met een laattijdige betaling. Neem dus zelf het initiatief om te vermijden dat deze acute situatie een gigantisch probleem wordt.

Prioriteit nummer 1: uw fiscale en sociale schulden

Het lijkt misschien vanzelfsprekend, maar geef in de eerste plaats voorrang aan de staat. Met andere woorden, kom zeker uw verplichtingen na ten opzichte van de btw, de RSZ en de fiscus. En terecht, want als u niet tijdig betaalt, ontstaat er een sneeuwbaleffect en nemen uw schulden op onrustwekkende wijze toe. Wat staat er u precies te wachten? Flinke meerbedragen, boetes en verwijlinteresten. Komt uw bedrijf zijn fiscale en sociale verplichtingen dus niet na, dan zullen de invorderingsmaatregelen van de openbare instellingen niet mals zijn. 

Let op voor sancties

Leeft u de termijn voor de betaling van uw RSZ-bijdragen bijvoorbeeld niet na? Dan riskeert u een toeslag van 10% van het verschuldigde bedrag én een verwijlinterest van 7% per jaar. Weet ook dat de RSZ beslag kan leggen op de fondsen van uw bedrijf, dat de fiscus het recht heeft om uw bankrekeningen in beslag te nemen, contact op te nemen met uw klanten om het verschuldigde geld te innen en u als zaakvoerder zelfs hoofdelijk aansprakelijk kan stellen.

plossing binnen handbereik: betaalfaciliteiten

Om te vermijden dat het echt zo ver komt, kunt u rekenen op een hele reeks procedures waarmee u een afbetalingsplan bij deze openbare instellingen kunt opstarten. Uw bedrijf kan hier dus maar beter gebruik van maken. En ook hier geldt: hoe proactiever u bent, hoe makkelijker de onderhandelingen zullen verlopen om een betaalfaciliteit te verkrijgen. Neem in de eerste plaats contact op met de instelling in kwestie en stel een realistisch afbetalingsplan voor. De regels kunnen variëren, maar doorgaans kunt u eerst een grotere storting doen en het resterende saldo vervolgens spreiden over een bepaalde (lange of minder lange) periode. U moet uiteraard nog steeds een boete betalen voor de vertraging. Maar, als u uw verplichtingen nakomt en aan bepaalde voorwaarden voldoet, hebt u eventueel wel recht op een vermindering of een vrijstelling van die sancties.

Prioriteit nummer 2: uw belangrijkste schuldeisers

Nadat u uw betaalachterstand bij de staat hebt ingehaald, is het de hoogste tijd voor uw strategische partners. Zij spelen immers een belangrijke rol om uw activiteiten vlot te laten verlopen. En terecht, want als u de commerciële relatie met uw belangrijkste leveranciers in gevaar brengt, wordt deze misstap uiteraard nog meer geaccentueerd. Bij een eerste screening bepaalt u welke facturen het meest dringend zijn en welke schuldeisers voorrang moeten krijgen. Daarna stelt u een actieplan op aangepast aan de situatie van uw liquiditeiten, zowel nu als op korte termijn. Bekijk welke schulden u meteen en volledig kunt betalen. Voor de andere neemt u het best contact op met de betreffende partner.

Duidelijk en beheerst communiceren

Uw doelstelling is eigenlijk drieledig. In de eerste plaats laat u uw schuldeiser zien dat u proactief omgaat met uw liquiditeitsprobleem en dat u met uw commerciële partners begaan bent. Daarnaast moet u uw partners geruststellen dat deze situatie slechts tijdelijk is en veroorzaakt wordt door de huidige omstandigheden. Houd tot slot steeds in het achterhoofd wat u precies wilt bereiken. Doe dus een redelijk voorstel en wees bereid om te onderhandelen en zo tot een compromis te komen waar beide partijen zich in kunnen vinden. Zo kunt u bijvoorbeeld vragen om de betaling te spreiden over enkele maanden in ruil voor een financiële compensatie (verwijlinteresten enz.), een formele samenwerkingsbelofte op lange termijn of een verhoging van het bestelvolume.

Wanneer het dus wat moeilijker gaat, onthoud dan vooral het volgende: snel handelen, duidelijk communiceren en onderhandelen om de betaling te spreiden.

Article

31.05.2021

Optimaliseer uw werkkapitaal met factoring

Hoe houdt u uw werkkapitaal gezond en bouwt u de nodige financiële flexibiliteit in? Factoring helpt op een snelle, correcte en aangepaste manier uw behoefte aan liquide middelen te financieren.

Het veiligstellen van liquiditeit is essentieel om uw behoefte aan werkkapitaal te financieren en uw bedrijf op elk moment vlot te doen draaien. En dat is precies wat factoring biedt. Het is een structurele oplossing om werkkapitaal te optimaliseren. In onderstaande video krijgt u in nog geen half uur tijd een helder beeld van wat factoring te bieden heeft.


Factoring biedt structurele maatoplossing

In ruil voor de overdracht van uw facturen aan een externe factormaatschappij, kunt u rekenen op een snelle en flexibele financiering, wordt de inning van uw facturen opgevolgd en beschermt u zich tegen een eventueel faillissement van uw klanten. Elke factoroplossing wordt op maat uitgewerkt zodat ze naadloos aansluit bij de behoeften van uw bedrijf. Ook voor bedrijven die internationaal actief zijn. In België besteedt vandaag 1 op 6 bedrijven facturen uit aan een externe factormaatschappij en eenzelfde tendens tekent zich af in andere Europese landen.

Hoe werkt factoring precies? Op welke manier maakt het u het leven gemakkelijker? En hoe gebeurt de prijszetting? In bovenstaande video geven Raf Spinoy, Area Manager Vlaams-Brabant & Limburg, en Jeffrey Lemmens, Head of Sales North, BNP Paribas Fortis Factor, u de antwoorden en delen twee klanten hun ervaring.


Hebt u nog vragen of wil u graag bespreken hoe factoring u kan helpen? Neem zeker contact op met uw relatiebeheerder of laat uw gegevens na via het contactformulier en wij nemen zelf contact met u op.
Article

30.04.2020

#SamenSterk Biogazelle vecht mee tegen het coronavirus

In de gezamenlijke strijd tegen het coronavirus levert Biogazelle titanenwerk. Het Gentse biotechbedrijf ontwikkelde in een recordtempo een detectietest om besmettingen op te sporen.

Biogazelle biedt al sinds 2007 ondersteuning aan de farmaceutische en medische industrie. Het bedrijf ontwikkelt revolutionaire technieken om onder andere nieuwe ziektes te detecteren. Daarbij vermenigvuldigt het analyseerbare monsters uit zeer kleine hoeveelheden genetisch materiaal.

“In amper tien dagen tijd hebben we een uiterst gevoelige coronadetectietest op poten gezet”, zegt CEO Mieke Van Acker. “Onze snelheid en flexibiliteit hebben de grote farmabedrijven alvast overdonderd. We zijn gestart met 2.000 tests per dag, en intussen werd dat aantal al flink opgedreven. Maar onze limiet is nog lang niet bereikt.”

Ongeziene samenwerking

Om de capaciteit nog verder op te drijven, heeft Biogazelle zopas geïnvesteerd in een robot. “Die zal zeer binnenkort bepaalde manuele handelingen automatiseren”, legt de CEO uit. ‘Momenteel gebeurt het deactiveren van het virus nog handmatig. Door deze stap in het proces te robotiseren, verhoogt de efficiëntie gevoelig.”

Biogazelle maakt deel uit van een consortium over corona dat door minister Philippe De Backer werd samengesteld. Daarin zetelen ook onder meer drie grote farmabedrijven en een universiteit. “Samen slaan we de handen in elkaar om de testcapaciteit in ons land verder te verhogen”, zegt Mieke Van Acker. “Zo’n samenwerking is ongezien.”

Elke schakel is cruciaal

Volgens Van Acker is elke schakel even cruciaal. “Wijzelf worden bijgestaan door de Universiteit Gent, UZ Gent en het Vlaams Instituut voor Biotechnologie. We krijgen ook hulp van vrijwilligers, en sectorgenoten hebben al testapparatuur aangeboden.

Maar ook de financiële ondersteuning van BNP Paribas Fortis is even waardevol als het wetenschappelijke aspect.” Die financiële ondersteuning bestaat uit een kredietlijn en een leasingovereenkomst. Biogazelle zal daarnaast ook gebruikmaken van BNP Paribas Fortis Factor, een reeks oplossingen die toegespitst zijn op het optimaliseren van het werkkapitaal en de daaruit voortvloeiende financieringsbehoeften.

Article

09.05.2019

Wie gaat er schuil achter de rol van COO?

De Chief Operating Officer speelt een essentiële rol in de goede werking van een bedrijf en zijn functie wordt nog belangrijker, onder meer omdat de technologische context zijn strategische invloed versterkt.

De Chief Operating Officer (COO), ook algemeen directeur of operationeel directeur genoemd, maakt deel uit van de C-suite. Hij is meestal verantwoordelijk voor de activiteiten van een bedrijf, maar zijn opdracht kan variëren naargelang een aantal factoren. Denk aan de omvang van het bedrijf, de domeinen die de CEO aan hem overlaat en de mate waarin het aantal operationele taken groeit. Eén ding staat echter vast: de COO legt steeds meer gewicht in de schaal, vooral omdat de omgeving complexer en meer geconnecteerd is dan ooit.

Centraal in de activiteiten

De COO heeft meestal veel praktische ervaring en hij krijgt de moeilijke taak om de algemene strategie van de organisatie te implementeren en ervoor te zorgen dat ze haar doelstellingen bereikt. Wat betekent dit in de praktijk? Hij moet de visie van de CEO omzetten in concrete acties en activiteiten. Hij is verantwoordelijk voor het vlotte verloop van de dagelijkse activiteiten en moet ervoor zorgen dat de teams het beste van zichzelf kunnen geven. Meestal moeten de managers van de verschillende afdelingen ook aan hem rapporteren. En dat geeft hem een compleet beeld van het bedrijf.

Een transversale functie

De COO heeft van alle managers zonder twijfel het breedste zicht op de diverse dimensies van het bedrijf. Hij heeft contact met het grootste aantal betrokken partijen, zowel binnen als buiten het bedrijf: klanten, leveranciers, partners ... In zijn dagelijkse activiteiten spreekt hij regelmatig met alle teams, hij werkt mee aan het structureren van de teams en het bepalen van hun werkmethoden. In zijn functie moet hij over uitstekende managementvaardigheden beschikken en medewerkers kunnen leiden, inspireren en begeleiden, met name in hun transformatieproces. 

Efficiëntie en effectiviteit

Een van zijn belangrijkste taken is effectieve en efficiënte administratieve, financiële en commerciële  processen installeren en ervoor zorgen dat ze vlot blijven werken. Om zijn rol met succes te kunnen vervullen, staat de COO dus permanent in contact met de medewerkers op het terrein om de werkmethoden te evalueren, te standaardiseren of te perfectioneren. Ook zijn visie op de klantenrelaties is belangrijk. Een COO moet goed kunnen observeren, snel van begrip zijn en de tijd kunnen nemen om situaties te analyseren. Zonder iets aan het toeval over te laten. Een andere belangrijke uitdaging is de constante zoektocht naar efficiëntie om ervoor te zorgen dat het bedrijf goed blijft presteren.

Een ‘probleemoplosser’ (onder andere)

Waarmee houdt de COO zich nog bezig? De dagelijkse problemen oplossen. Daarbij komen zijn expertise en zijn kennis van het reilen en zeilen in het bedrijf goed van pas. De COO moet georganiseerd en efficiënt kunnen werken, maar hij is toch vooral een beslisser, iemand die knopen kan doorhakken en een visie op soms zeer uiteenlopende thema’s kan opleggen. Tot zijn arsenaal van kwaliteiten behoort steevast de gave om keuzes te maken in dringende en ongewone situaties, vaak zonder vangnet. Welke andere competenties horen bij dit veelzijdige profiel? Het vermogen om taken in te delen volgens prioriteit en projecten te delegeren (meestal eens ze op de rails staan).

Hoe ziet de toekomst eruit?

In een veranderende wereld moeten bedrijven constant evolueren. In die context is het aanpassingsvermogen van de leidinggevenden een bepalende factor voor het succes van het bedrijf. De COO moet zijn ‘nieuwe’ plaats nog vinden. Naast de operationele aspecten krijgt zijn functie steeds meer een strategische dimensie die meer ‘waarde’ kan opleveren!

Op weg naar het slimme bedrijf

De COO is altijd op zoek naar maximale efficiëntie voor de organisatie en moet dus de nieuwe technologieën kennen en het gebruik ervan promoten: om de interne werking van het bedrijf te verbeteren, de samenwerking tussen mens en machine te vergemakkelijken, maar ook de klantenrelatie en -ervaring te transformeren. Het bestaande digitaliseren volstaat niet. Hij moet in staat zijn om nieuwe processen te bedenken en te implementeren: sneller, meer geconnecteerd en meer gericht op consumenten die steeds hogere eisen stellen.

Een uitdaging?

Ja, en geen kleintje! Maar hij mag zich meestal niet beperken tot innovatie, hij moet ook de veranderingen beheren om de problemen te blijven oplossen, de interne vertrouwenssfeer te behouden, een digitale mentaliteit te bevorderen en de strategische doelstellingen na te streven.

Article

09.04.2019

Groen licht voor nieuw vennootschaps- en verenigingsrecht

Vanaf 1 mei 2019 gelden er nieuwe juridische spelregels voor Belgische vennootschappen en verenigingen.

De Belgische Kamer van volksvertegenwoordigers keurde op 28 februari het wetsontwerp goed voor een nieuw Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen. De bedoeling? Het huidige juridische kader moderniseren, nauwer aansluiten bij de praktijk en Belgische bedrijven helpen om beter te concurreren met hun Europese collega’s.

Grote impact

De nieuwe regels gelden vanaf 1 mei 2019 voor alle nieuwe vennootschappen en verenigingen, en vanaf 1 januari 2020 voor alle bestaande vennootschappen en verenigingen (tenzij die gebruikmaken van een ‘opt-in’ vóór die datum). De massaconversie zal wellicht plaatsvinden tussen 2020 en 2023. In die periode moeten alle bestaande vennootschappen en verenigingen hun statuten en rechtsvorm herbekijken.

Vertraging

De nieuwe regels zouden normaal gezien ingaan op 1 januari van dit jaar, maar de goedkeuring van het wetsontwerp liep vertraging op door de regeringsperikelen van de voorbije maanden (premier Michel diende op 18 december 2018 het ontslag van de regering in na een groen-rode motie van wantrouwen, red.). Op dit moment is de nieuwe wetgeving weliswaar goedgekeurd door de Kamer, maar nog niet gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad. Het is bovendien nog even wachten op de uitvoeringsbesluiten. De nieuwe regels gaan niettemin in op 1 mei van dit jaar.

Discover More

Contact
Close

Contact

Klachten

Zou u onderstaande vragen kunnen beantwoorden? Zo kunnen wij uw aanvraag sneller en op een meer geschikte manier behandelen. Alvast bedankt.

U bent zelfstandige, oefent een vrij beroep uit, start of leidt een kleinere, lokale onderneming? Ga dan naar onze website voor professionelen.

U bent particulier? Ga dan naar onze website voor particulieren.

Is uw onderneming/organisatie klant bij BNP Paribas Fortis?

Mijn organisatie wordt bediend door een Relationship Manager:

Uw boodschap

Typ de code die in de afbeelding wordt getoond:

captcha
Check
De Bank verwerkt uw persoonsgegevens overeenkomstig de Privacyverklaring van BNP Paribas Fortis NV.

Bedankt

Uw bericht is verzonden.

We antwoorden u zo snel mogelijk.

Terug naar de huidige pagina›
Top