Article

01.08.2019

Kazidomi maakt bioproducten betaalbaarder voor trouwe klanten

Van bezoekers trouwe klanten maken: daar gaat het elke webwinkel om. Kazidomi, dat gezonde, natuurlijke producten wil democratiseren, heeft dé manier gevonden. Een gesprek met oprichtster Emna Everard.

In de bankwereld gaat het vaak traag vooruit, maar bij BNP Paribas Fortis ging alles wel erg snel, zegt Emna Everard CEO van Kazidomi.

Als kind uit een gezin van dokters-diëtetiekspecialisten maakte Emna Everard er altijd al een erezaak van gezond te eten en te leven. En niet zomaar om het even wat te kopen. Ze herinnert zich nog hoe ze, toen ze 12 was, de etiketten op verpakkingen al uitploos. "Ik droomde ervan ooit een supermarkt te kunnen openen waar je met je ogen dicht kunt winkelen, omdat je weet dat je alleen maar dingen koopt die goed zijn voor je gezondheid".

En aangezien ondernemen Emna in het bloed zit, is dat precies wat ze deed. Of toch bijna: In 2016, kort voor ze afstudeerde, opende ze een webwinkel – Kazidomi. "Gezonde en natuurlijke producten zijn jammer genoeg duurder dan andere. Ik wou proberen ze te democratiseren", vertelt Emna. Ze bedacht een systeem van jaarabonnementen: de klant betaalt 100 euro lidgeld en krijgt in ruil 20 tot 50% korting op alle 3.000 online beschikbare voedings-, cosmetica- en onderhoudsproducten. Zo kan hij zijn abonnement snel terugverdienen en het hele jaar geld besparen op zijn aankopen van gezonde producten. 

Een gewaardeerd merk

En het werkt. Na twee en een half jaar heeft Kazidomi meer dan 10.000 abonnees, groeit het met 300% per jaar en krijgt het erkenning van zijn collega’s in het hele ecosysteem. Bewijzen? Hier volgen er twee …

Het eerste is dat de Brusselse start-up begin juli als achtste Belgische onderneming het prestigieuze 'B Corp'-label kreeg, dat ook giganten als Danone en Nestlé – voorlopig tevergeefs – ambiëren. "Op het gebied van duurzaamheid doen we enorme inspanningen. Onder meer door zo veel mogelijk samen te werken met lokale producenten en op het vlak van logistiek de voorkeur te geven aan gerecycleerde materialen voor de verpakking van onze zendingen", legt Emna Everard uit. "We lanceerden ook een intern programma, 'Share', dat een aantal initiatieven omvat met een positieve impact op het milieu en/of de maatschappij. Zo bieden we onze klanten producten aan die de vervaldatum naderen of waarvan de verpakking beschadigd is, met de vraag ze op hun beurt aan iemand anders aan te bieden – bij voorkeur aan minderbedeelden, rechtstreeks of via een vzw. In het kader van 'Share' geven we onze medewerkers ook de toestemming om jaarlijks een dag in een ngo door te brengen en ontvangen we scholen om de kinderen uit te leggen wat we doen, en waarom we het doen."

Het tweede bewijs van erkenning voor Kazidomi is dat Emna Everard onlangs tot Franstalig Ondernemer van het Jaar verkozen is.

"Ik ben uiteraard zeer trots op die prijs, ook al zal die niets veranderen aan mijn dagelijkse leven. Het zou me wel plezier doen als hij de jonge ondernemers in ons land zou inspireren en hen ervan overtuigen dat je in je ideeën moet geloven en ervoor moet durven gaan. Maar ik wil geen discussie over vrouwelijk ondernemerschap of over de man-vrouw tegenstelling beginnen. Die zou alleen maar de aandacht vestigen op een kloof die irrelevant is. Iedereen kan slagen, als hij of zij er zichzelf maar de middelen toe geeft", bevestigt Emna.

Een dynamische gesprekspartner

 Als bankier van de Brusselse start-up gaf BNP Paribas Fortis de onderneming in drie jaar tijd drie kredieten. Het laatste daarvan pas onlangs, om de inrichting van een gloednieuwe opslagruimte van 2.000 vierkante meter, in Vilvoorde, te financieren. Die steun lag voor de hand, want de duurzaamheidsverbintenissen van Kazidomi sluiten perfect aan bij de nieuwe strategie van de bank.

"Toen ik mijn bedrijf opstartte, klopte ik eerst aan bij de vertrouwde bank van mijn ouders", aldus de Franstalige Ondernemer van het Jaar 2019. "Maar daar voelde ik al snel terughoudendheid om een start-up een lening te geven. Dus stapte ik naar de concurrentie. BNP Paribas Fortis bleek opener, dynamischer ook. We stapten in het Innovation Hub-programma en onze relatiebeheerder, die de start-upwereld zeer goed kent, luisterde van in het begin naar ons. Hij was meteen enthousiast. Hij geloofde in ons project, volgde het van nabij en gaf ons de raad deel te nemen aan events om andere spelers van het ecosysteem te leren kennen … "

"Eerlijk gezegd hebben we veel aan hem te danken", geeft Emna grif toe. "Toen we hem vertelden dat we zeer dringend een nieuw magazijn nodig hadden, nam hij nog dezelfde dag contact op met een collega van BNP Paribas Real Estate. En een paar uur later kregen we een gedetailleerd antwoord, met de verschillende gebouwen die in Brussel beschikbaar waren. Kortom, ik vind dat het in de bankwereld vaak traag vooruit gaat, maar BNP Paribas Fortis is de uitzondering op de regel: alles ging zeer snel."

MEER WETEN

Het in Brussel gevestigde Kazidomi  realiseert 65% van zijn verkoop in Frankrijk en de rest in Franstalig België. Op middellange termijn wil het zijn activiteiten uitbreiden naar het noorden van het land en daarna naar de buurlanden.
Website: https://www.kazidomi.com/nl.
Article

10.08.2018

B2B: Amazon wil XXL markt veroveren

De Amerikaanse reus richt zijn pijlen nu ook op Franse professionals van allerlei omvang en uit alle sectoren. Om dat doel te bereiken, rekent Amazon op het allerbeste van zijn traditionele e-commerceplatform.

Met de lancering van Amazon Business in Frankrijk, geeft het bedrijf een duidelijke boodschap: na de consumenten wil de reus uit Seattle nu ook de Franse bedrijven gaan veroveren. En het lijkt er heel sterk op dat dat ook zal lukken ... Het bedrijf dat in 1995 door Jeff Bezos werd opgericht, spaart immers kosten noch moeite om zijn doel te bereiken. Nog niet overtuigd? Ga dan zeker eens na hoeveel succes Amazon kent aan de andere kant van de Atlantische Oceaan. Het e-commercebedrijf lanceerde in 2015 zijn B2B-aanbod in de VS. Al vanaf het eerste jaar steeg de verkoop tot boven 1 miljard dollar en twee jaar later overschreed het bedrijf de kaap van 1 miljoen businessklanten. De twee portaalsites die sinds april 2017 in Europa beschikbaar zijn – in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk – kregen ook een flinke boost: op de Duitse website registreerden zich maar liefst 150.000 kopers en 40.000 verkopers en in het VK meer dan 90.000 kopers en 30.000 verkopers. De ‘markt voor professionals’, die ook in Japan en India operationeel is, komt dit jaar dus ook naar Frankrijk (en naar Italië en Spanje) ...

Meer dan 250 miljoen producten in de catalogus

Achttien jaar na de lancering van zijn e-commercedochterbedrijf in de zeshoek, liet Amazon dus ook zijn oog vallen op de B2B-markt in Frankrijk. Amazon Business werpt zich op als een 'one-stop shop' voor professionele klanten, waar zij terechtkunnen voor alles wat ze nodig hebben om hun zaak te laten draaien. Van zelfstandige tot multinational en van overheden tot ziekenhuizen: het doelpubliek is breed en het aandeel aanlokkelijk. Zeker omdat Amazon – dat wereldwijd meer dan 500.000 werknemers telt – met zijn 'B2B-marketplace' zoveel mogelijk wil binnenhalen en zich op alle sectoren richt: van de verkoop van schroefbouten tot kantoorbenodigdheden en van bouwmaterialen, auto-onderdelen en horecabenodigdheden tot medische apparatuur. Het is dus geen toeval dat de Amerikaanse reus deze tak in volle bloei beschouwt als de vierde pijler van zijn uitbreidingsstrategie, naast het bekende e-commerceplatform en de diensten Amazon Prime en Web Services.

Een omgeving speciaal voor professionals

Het platform brengt kopers en verkopers bijeen en zij zullen zich er meteen thuis voelen. Het bevat immers het beste van Amazon, uiteraard aangevuld met specifieke functionaliteiten aangepast aan de behoeften en verwachtingen van professionals. Bedrijven die zich aanmelden, vinden er onder meer een klantenruimte om gebruikers (binnen hun bedrijf) aan te duiden die verrichtingen kunnen uitvoeren in naam van het bedrijf, betaalmethodes of leveringsadressen te beheren, een goedkeuringsproces in te voeren enz. En natuurlijk is er meer dan dat: het platform bevat een reportingtool om de aankopen en frequenties te analyseren, de levering is gratis en binnen één werkdag voor aankopen boven 25 euro, er is een betaaltermijn van 30 dagen via factuur, de prijzen worden exclusief btw weergegeven en het is zelfs mogelijk om een lening aan te vragen! En, zoals we gewend zijn van het bedrijf van Jeff Bezos, zullen de functionaliteiten ongetwijfeld nog verder evolueren op basis van de feedback van de gebruikers. 

Hoewel een studie van onderzoeksbureau Forrester voorspelt dat de Amerikaanse B2B e-commercemarkt tegen 2020 goed zal zijn voor meer dan 1 miljard dollar en twee keer zo zwaar zal doorwegen als zijn B2C-tegenhanger, hoeft de positionering van Amazon ons niet te verbazen. Het is nu alleen nog afwachten hoe de distributeurs uit de getroffen sectoren zullen reageren op deze overduidelijke bedreiging van de Amerikaanse reus ...

Article

27.01.2022

Wie hertekent de toekomst en volgt Stow op als ‘Onderneming van het Jaar 2021’?

Op 16 februari weten we wie deze prestigieuze prijs in de wacht sleept én ook welk bedrijf zich ‘Scale-up van het Jaar 2021’ mag noemen.

Al voor de 27ste keer organiseert EY in samenwerking met De Tijd en BNP Paribas Fortis het evenement ‘Onderneming van het Jaar’. Deze prijsuitreiking zet ondernemingen in de kijker en is een erkenning voor hun mooie parcours en prachtige resultaten en prestaties. Ook de winnaar van de Prijs van de Vlaamse Regering voor ‘Scale-up van het Jaar’ ontvangt op 16 februari zijn award. Vorig jaar werd Stow uitgeroepen tot ‘Onderneming van het Jaar’ en kreeg Robovision de prijs van de Vlaamse Regering voor ‘Scale-up van het Jaar’.

Aangepaste organisatie

In lijn met de geldende coronamaatregelen hebben we samen met EY en De Tijd besloten om de awards uit te reiken in beperkt gezelschap door maximaal in te zetten op de finalisten, juryleden, vroegere winnaars en enkele prominenten.  

Didier Beauvois, Head of Corporate Banking, is trots dat BNP Paribas Fortis al van in het begin een vaste partner is van dit evenement. “Naast de huidige pandemie zijn nieuwe technologieën en duurzaamheid op dit moment grote uitdagingen voor bedrijven. Ondernemingen die relevant willen blijven, moeten flexibel en creatief zijn en zichzelf voortdurend heruitvinden. Onze missie is om hen zo goed mogelijk te begeleiden in dat transformatieproces. Het zijn tenslotte de ondernemers die zuurstof geven aan onze Belgische economie. Wij zetten hen daarom graag elk jaar extra in de schijnwerpers."

Crème de la crème

De bedrijven die kans maken op de titel ‘Onderneming van het Jaar’ worden elk jaar geselecteerd op basis van welbepaalde criteria. Naast groei en financiële resultaten zijn dat ondernemerschap, internationalisering, innovatie en deugdelijk bestuur. Alle Belgische bedrijven op de shortlist scoren hoog op al deze punten.

Wie wordt ‘Onderneming van het Jaar 2021’?

  • Aertssen Group is een familiebedrijf dat internationaal actief is in diverse domeinen: infrastructuurprojecten, hijswerken, transport en logistiek, groene energie en projectontwikkeling. De onderneming legt de focus op innovatieve totaaloplossingen.
  • Cegeka is een Europese aanbieder van IT-oplossingen. Het familiebedrijf, met meer dan 5000 medewerkers in 10 landen, ondersteunt klanten bij hun digitaliseringsreis. Cegeka biedt veilige end-to-end IT solutions rond data, softwareapplicaties en cloud.
  • Destiny, opgericht in 2008 door de broers Samuel en Daan De Wever, ambieert de toonaangevende Europese dienstverlener te zijn van veilige cloudcommunicatieoplossingen om bedrijfscommunicatie vanop elke locatie efficiënt te laten verlopen.
  • Heylen Group is een industriële holding die internationaal investeert in ambitieuze ondernemingen en ondernemers. De groep heeft een uitzonderlijke buy-build-and-hold-strategie met een focus op innovatie, internationalisering en operationele excellentie.

Wie wordt ‘Scale-up van het Jaar 2021’?

Met deze prijs wil de Vlaamse Regering een onderneming onderscheiden die zich duidelijk manifesteert als groeier. De genomineerden zijn stuk voor stuk snelgroeiende ondernemingen in volle ontwikkelingsfase. Aan de hand van deze bekroning en de bijhorende aandacht, wordt nog eens aangetoond dat er in Vlaanderen behoorlijk wat scale-up-parels bestaan en wordt hen nog een extra duw in de rug gegeven.

Een van deze genomineerde bedrijven volgt binnenkort Robovision op als ‘Scale-up van het Jaar’:

  • B4Plastics is een Vlaamse biotechstart-up uit Lanklaar die opgericht werd in 2014 door Stefaan De Wildeman. Hij verliet zijn functie bij een groot chemisch bedrijf en zijn mandaat aan de UMaastricht om vandaag in sneltempo de plastics van morgen te ontwerpen. Dat doet hij samen met zijn 15-koppig sterk groeiend team. Door de creativiteit van het R&D-team en de expertise van het productieteam bereidt het bedrijf vanuit zijn diverse tech-platformen een grote bio-ommezwaai in de kunstofindustrie voor.
  • Biotalys, dat in 2013 werd opgericht, is een Gents bedrijf actief in agrarische technologie dat met biologische bestrijdingsmiddelen op basis van proteïnen de uitdagingen inzake voedselbescherming wil aanpakken voor een duurzamere en veiligere voedselvoorziening. Op basis van zijn vernieuwende AGROBODY™-technologieplatform ontwikkelt Biotalys een sterke en diverse pijplijn van effectieve en milieuvriendelijke producten voor de hele waardeketen, van boer tot bord.
  • Deliverect is een Gentse scale-up die werd opgericht in 2018. Het bedrijf is wereldwijd in opmars en bouwt de ruggengraat van on-demand-maaltijden via de centralisatie van online bestellingen voor restaurateurs of FMCG-bedrijven. Alle online bestellingen worden centraal beheerd en online menu's aanpassen gebeurt op één plaats. Rapportage van alle online verkoopkanalen geven een volledig beeld van de verkopen. Dit resulteert in een hogere operationele efficiëntie en klanttevredenheid.
  • UgenTec uit Hasselt bouwt sinds zijn oprichting in 2014 intelligente automatisatiesoftware die door heel wat moleculair diagnostische labs, testleveranciers en instrumentenbouwers gebruikt wordt om hun diagnostiek te standaardiseren. De FastFinder-software combineert data-analyse, kwaliteitscontrole en integratie binnen het moleculaire laboratorium. In de komende jaren plant UgenTec verdere groei naar andere markten waar accuraat en snel testen essentieel zijn.

Ook in Wallonië

Aan Franstalige kant dingen Analis, Gourmanisto, Iris, Les Entreprises G. Moury en Odoo mee naar de felbegeerde award ‘L’Entreprise de l’Année 2021’ op 15 februari. De genomineerden voor ‘Scale-up de l’Année 2021’ zijn Cowboy, eFarmz, Elysia, Netaxis en Urbantz.

Article

23.12.2021

Elektrische wagens worden stilaan de norm

Vanaf 2026 geldt enkel nog voor elektrische bedrijfswagens een gunstig fiscaal regime. Een belangrijke stap naar een meer duurzame mobiliteit. En een extra reden om voluit te gaan voor de vergroening van uw wagenpark.

De evolutie naar een vergroening van bedrijfswagens is nu ook wettelijk vastgelegd. Door een aantal fiscale verschuivingen worden elektrische bedrijfswagens of e-wagens voortaan de meest interessante keuze. Het ideale moment om vandaag al werk te maken van de elektrificatie van uw wagenpark.

De fiscale aftrekbaarheid van nieuw bestelde niet-emissievrije voertuigen (diesel-, benzine- maar ook hybride wagens) zal geleidelijk uitdoven. Die voor emissievrije voertuigen (puur elektrische wagens of wagens op waterstof) bedraagt tot 2026 100%. Nadien zal ook die aftrekbaarheid geleidelijk afnemen om in 2031 op 67,5% uit te komen.

Elektrisch rijden is niet alleen fiscaal interessanter

Voor elektrische wagens geldt vandaag al een fiscale aftrekbaarheid van 100%. En toch kleuren de meeste wagenparken nog niet echt groen. Een van de redenen hiervoor is dat de aankoopprijs van een elektrische of hybride wagen gevoelig hoger ligt dan die van een vergelijkbare wagen met een verbrandingsmotor. Al is er door het marktmechanisme een evolutie merkbaar en liggen de prijzen ondertussen al minder ver uit elkaar.

Toch is de aankoopprijs niet de enige factor om rekening mee te houden. U kijkt beter naar de zogenaamde TCO of Total Cost of Ownership. Daarin zitten alle te verwachten kosten. Denk aan het verbruik, het onderhoud, de CO2-bijdrage en de fiscale aftrekbaarheid. En die vier elementen zijn allemaal gunstiger voor elektrische wagens. Als niet langer de aankoopprijs, maar wel de TCO de maatstaf wordt, dan is een groene vloot e-wagens in de toekomst de meest voordelige keuze voor uw bedrijf.

Geleidelijke switch

Het fiscaal regime voor wagens die rijden op fossiele brandstof zal niet van de ene op de andere dag veranderen. Al is elektrisch rijden de toekomst en is het duidelijk tijd voor een nieuwe mobiliteit.

  • Tot en met 30 juni 2023
    Voor bedrijfswagens die vóór 1 juli 2023 besteld worden, blijven de huidige voorwaarden rond aftrekbaarheid gelden. Voor bedrijfswagens die operationeel geleased of gehuurd worden en waarvan de economische eigendom niet wordt overgedragen, wordt gekeken naar de afsluitingsdatum van het lease- of huurcontract. De kosten van een diesel-, benzine- of hybride wagen blijven 50 tot 100% aftrekbaar, die van elektrische wagens 100%.
  • Vanaf 1 juli 2023 t.e.m. 31 december 2025
    Voor niet-emissievrije voertuigen die besteld worden vanaf 1 juli 2023 t.e.m. 31 december 2025 geldt een overgangsperiode en dooft de aftrekbaarheid geleidelijk uit. Van maximaal 75% in 2025, naar 50% in 2026, 25% in 2027 tot uiteindelijk 0% aftrekbaarheid in 2028. Vanaf 2025 wordt de minimale aftrekbaarheid van 50% afgeschaft. Ook de CO2-bijdrage voor deze wagens zal jaarlijks gevoelig verhogen. Emissievrije wagens blijven 100% aftrekbaar.
  • Vanaf 1 januari 2026
    Niet-emissievrije voertuigen die vanaf 1 januari 2026 besteld worden, zijn niet meer aftrekbaar. Enkel emissievrije voertuigen, zoals elektrische wagens, zijn dan nog 100% aftrekbaar. Maar ook dat gunstregime wordt de jaren nadien stap voor stap afgebouwd. Naar 95% voor voertuigen besteld in 2027, 90% in 2028, 82,5% in 2029, 75% in 2030 tot uiteindelijk 67,5% in 2031.
  • Plug-in hybrides (PHEV)
    Voor een plug-in hybride (PHEV) besteld vanaf 1 januari 2023 wordt de fiscale aftrekbaarheid van benzine- en dieselkosten begrensd op 50%. De elektriciteits- en andere kosten vallen niet onder deze beperking. Deze maatregel wil het gebruik van elektromotoren en PHEV stimuleren. Voor het overige blijft de PHEV de regels voor niet-emissievrije voertuigen volgen.

En voor uw werknemers?

Als u een bedrijfswagen toekent die uw werknemer ook privé mag gebruiken, dan wordt dat voordeel belast op een forfaitair voordeel van alle aard (VAA) dat afhangt van de cataloguswaarde, CO2-uitstoot en het type brandstof. Het statuut van de bedrijfswagen als alternatieve verloning blijft gevrijwaard tot na 2030. Er verandert voorlopig dus niets aan het VAA van de bedrijfswagen ten aanzien van de werknemer. Hoewel elektrische voertuigen doorgaans een hogere catalogusprijs hebben, kan de nul-uitstoot het verschil compenseren en in vele gevallen voordeliger uitdraaien voor uw werknemer.

Wat met opladen?

Om uw werknemers optimaal gebruik te laten maken van een elektrische wagen, kunt u een laadpaal laten installeren bij hen thuis, indien dat mogelijk is. Zowel het toestel als de installatie bij uw werknemer zijn 100% fiscaal aftrekbaar en voor hem of haar is er geen extra belastbaar voordeel.

Als onderneming geniet u onder bepaalde voorwaarden van een verhoogde kostenaftrek voor de installatie van laadstations op uw bedrijfsterrein. Die bedraagt 200% voor investeringen uitgevoerd in de periode vanaf 1 september 2021 t.e.m. 31 december 2022 en 150% voor afschrijvingen met betrekking tot investeringen gedaan in de periode vanaf 1 januari 2023 t.e.m. 31 augustus 2024. Een voorwaarde is wel dat het laadstation lineair afgeschreven wordt over minstens 5 belastbare tijdperken en dat ten vroegste vanaf het aanslagjaar dat verbonden is met het belastbaar tijdperk in de loop waarvan het laadstation operationeel en publiek toegankelijk is.

Schakel over naar een elektrische vloot

Naast een gunstige fiscaliteit zijn er nog heel wat andere uitstekende redenen om vandaag al te kiezen voor elektrische wagens.

  • Het is een milieuvriendelijke oplossing die leidt tot 17 à 30% minder CO2-uitstoot dan de uitstoot door ICE-voertuigen (Internal Combustion Engine of auto’s aangedreven door fossiele brandstof) gedurende de hele levenscyclus van het voertuig.
  • Vandaag is al een breed gamma nieuwe modellen op de markt en dat zal de komende jaren alleen maar toenemen.
  • De meeste nieuwe modellen hebben nu al een rijbereik van 300 tot 600 km.
  • Voordelige Total Cost of Ownership (TCO).
  • Elektrisch rijden is aangenaam en veroorzaakt veel minder straatlawaai.
  • Openbare laadinfrastructuur is in volle expansie.
  • Toegang tot lage emissiezones en steden die dieselvoertuigen verbieden.

In een hedendaags verantwoord vlootbeheer staat duurzaamheid centraal. Wacht niet langer om uw wagenpark te elektrificeren en verlaag zo de ecologische voetafdruk van uw bedrijf. Onze mobiliteitspartner Arval helpt u bij de vergroening van uw wagenpark en ondersteunt u bij uw transitie naar elektrische voertuigen.

Ontdek al onze oplossingen of praat erover met uw relatiebeheerder.

Article

20.12.2021

Samen bouwen aan een duurzame chemiesector

Als bank willen we duurzaam ondernemerschap en innovatie stimuleren. Samen met BlueChem, de eerste incubator voor duurzame chemie in Europa, zetten we alvast enkele belangrijke stappen in die richting.

In december 2021 verlengde BNP Paribas Fortis haar exclusief partnership met BlueChem voor drie jaar. Een logische stap na de succesvolle samenwerking van de voorbije jaren.

BlueChem is de eerste onafhankelijke incubator in Europa die zich specifiek toespitst op innovatie en ondernemerschap in duurzame chemie. Het ondersteunt beloftevolle start-ups en ambitieuze groeibedrijven uit binnen- en buitenland op juridisch, administratief en financieel vlak. Zo investeerde BlueChem recent in een gloednieuw gebouw op de Blue Gate site, het nieuwe klimaatneutrale bedrijventerrein in Antwerpen. Zowel starters, kmo’s, grote ondernemingen, onderzoekscentra als kennisinstellingen kunnen er terecht voor volledig uitgeruste en vrij in te richten labo’s, individuele kantoren en flexplekken. Je vindt er o.a. een bedrijf dat CO2 moleculen splitst om te hergebruiken, een ander bedrijf dat eiwitten ontwikkelt voor vleesvervangers of nog een bedrijf dat chemicaliën uit vervuild industrieel afvalwater haalt.

Didier Beauvois, Head of BNP Paribas Fortis Corporate Banking: “Wij zijn erg trots partner te mogen zijn van BlueChem, dat net zoals onze bank duurzame ontwikkeling en open innovatie hoog in het vaandel draagt. Het is dan ook een bewuste keuze om ons partnership met BlueChem meteen met drie jaar te verlengen. Via dit soort initiatieven willen we bedrijven en sectoren helpen om te voldoen aan de voorwaarden die gesteld worden in de ‘European Green Deal’, het plan van de Europese Commissie om de Europese Unie tegen 2050 klimaatneutraal te maken.”

Duurzaam partnership

Als leidinggevende bank in België vinden we het belangrijk om onze verantwoordelijkheid te nemen en bij te dragen tot de duurzame ontwikkeling van onze samenleving, vandaag en morgen. Een belofte die we kunnen blijven waarmaken dankzij de samenwerking met een partner zoals BlueChem.

Onze rol binnen deze unieke samenwerking bestaat er in de eerste plaats in om onze expertise te delen. De bank beschikt over een expertisecentrum, het Sustainable Business Competence Centre, dat innovatieve, duurzame ontwikkelingen op de voet volgt en die kennis aanwendt om bedrijven te ondersteunen bij hun duurzaamheidstransitie. Ook hebben we via onze Innovation Hubs veel ervaring met het finetunen van businessplannen voor start-ups die willen evolueren naar een scale-up. Een tweede cruciale rol die voor ons is weggelegd, is het ter beschikking stellen van ons netwerk. We leggen contacten met potentiële klanten en investeerders en gaan op zoek naar synergieën tussen start-ups en grote bedrijven. Contacten die ook een meerwaarde zijn voor ons Corporate Banking cliënteel.

Barbara Veranneman, Voorzitter BlueChem NV en Director International Affairs essenscia: “Het succes van BlueChem is mee te danken aan de sterke strategische partnerschappen, zoals met BNP Paribas Fortis. Hierdoor bieden we met onze incubator voor duurzame chemie niet enkel de juiste accommodatie op de juiste plek, maar ook een gespecialiseerde service op maat. Die toegang tot topexpertise is een bijzondere troef waardoor start-ups en scale-ups optimaal begeleid worden en zich kunnen concentreren op hun kerntaak: duurzame innovaties op de markt brengen.”

Waarom de chemische sector?

De chemische sector is een belangrijke industrie voor ons land. De Antwerpse chemiecluster is de grootste in Europa en de tweede grootste wereldwijd. Door starters en scale-ups over heel Vlaanderen optimaal te ondersteunen in innovatie en verduurzaming, kunnen we dan ook een grote impact creëren.

We beseffen het niet altijd, maar ontwikkelingen uit de chemie vind je terug in elk aspect van ons dagelijks leven: zo goed als elk technologisch product bevat plastic, een smartphone zit boordevol materialen uit de chemische sector, er zijn de biodegradeerbare verpakkingsmaterialen in de supermarkt, het onderzoek naar nieuwe batterijen, recyclage waar heel wat ontwikkeling bij komt kijken…

Een mooi voorbeeld is Triple Helix, een innovatief groeibedrijf dat als een van de eerste bedrijven zijn intrek nam in BlueChem en van bij de start door de bank wordt begeleid. Het bedrijf bereidt de bouw voor van recyclagefabriek ‘SurePure’, waarmee het polyurethaan afval opnieuw wil herleiden tot de grondstof, om daarna te verwerken voor nieuwe toepassingen. Polyurethaan is o.a. terug te vinden in matrassen, autozetels, isolatiepanelen, enz. En dat is slechts een eerste stap. Onder het motto “Molecules as a service” plant Triple Helix gelijkaardige initiatieven met glas, steen en hout. Door afval niet langer als afval te beschouwen, ontstaat een enorme groeimarkt.

Steven Peleman, Managing Partner Triple Helix Group: “De kracht van een partner zoals BNP Paribas Fortis is dat ze de juiste partijen aan tafel kan brengen en zo als het ware een hefboom is in de weg naar een duurzamere industrie. En dan heb ik het niet alleen over het financiële plaatje. De bank zoekt bijvoorbeeld ook mee naar strategische partners, helpt ons om onze credibiliteit te versterken en brengt mogelijke investeerders aan. Een bank die verder kijkt dan het puur financiële is voor ons een ongelooflijke meerwaarde”.

Duurzaamheid en innovatie in de chemische sector

De wetenschappelijke innovatiekracht van de chemiesector is essentieel voor de duurzame ontwikkeling van onze planeet. De chemie levert immers cruciale innovaties en producten voor een succesvolle aanpak van de klimaatverandering, ook al is het een industrie die niet meteen als de meest ‘groene’ gezien wordt. Toch zijn er heel wat opportuniteiten: betere recyclagetechnieken om duurzame metalen uit afval te halen, biodegradeerbare plastics, de vervanging van bepaalde stoffen in bestaande materialen of het vergroenen van een chemisch productieproces. Ook innovatie is voor de sector niet evident. Het kost veel tijd, durf en geld om van een labosetting naar een industriële productieschaal te evolueren.

European Green deal

Al deze inspanningen naar meer duurzaamheid kaderen in een breder Europees kader. De ‘European Green Deal’ is het plan van de Europese Commissie om de Europese Unie tegen 2050 klimaatneutraal te maken. Dit wil ze doen door de C02-uitstoot drastisch af te bouwen en wat er tegen 2050 nog zou worden uitgestoten, meteen op te vangen of te compenseren, bijvoorbeeld door bossen of nieuwe technologie. Europa zou daarmee het eerste klimaatneutrale continent ter wereld worden. Een ambitie waar we als bank graag onze schouders mee onder zetten! En u als bedrijf toch ook?

Wilt u meer weten over hoe wij duurzaamheid en open innovatie stimuleren of wilt u geholpen worden in uw transitie naar een meer sustainable business model? Spreek erover met uw relatiebeheerder of de experten van ons Sustainable Business Competence Centre.

Lees het volledige persbericht hier

Discover More

Contact
Close

Contact

Klachten

Zou u onderstaande vragen kunnen beantwoorden? Zo kunnen wij uw aanvraag sneller en op een meer geschikte manier behandelen. Alvast bedankt.

U bent zelfstandige, oefent een vrij beroep uit, start of leidt een kleinere, lokale onderneming? Ga dan naar onze website voor professionelen.

U bent particulier? Ga dan naar onze website voor particulieren.

Is uw onderneming/organisatie klant bij BNP Paribas Fortis?

Mijn organisatie wordt bediend door een Relationship Manager:

Uw boodschap

Typ de code die in de afbeelding wordt getoond:

captcha
Check
De Bank verwerkt uw persoonsgegevens overeenkomstig de Privacyverklaring van BNP Paribas Fortis NV.

Bedankt

Uw bericht is verzonden.

We antwoorden u zo snel mogelijk.

Terug naar de huidige pagina›
Top