Article

21.12.2018

Innovatieve oplossingen dankzij crowdsolving

Een probleem? Via crowdsolving laat u het oplossen door het grote publiek. Het voordeel? U krijgt snel toegang tot een grote groep spelers met verschillende achtergronden en elk hun eigen blik op de uitdagingen voor uw bedrijf ...

'Openheid' is de nieuwste trend in zowat alle domeinen, en dan vooral wanneer het gaat om innovatie. Samenwerken en delen zijn daarbij dan ook de sleutelwoorden. Financiering bijvoorbeeld wordt opengetrokken naar het grote publiek via de verschillende vormen van crowdfunding en bij participatieve productie spreken we over crowdsourcing. In diezelfde familie verwelkomen we vandaag een nieuwe telg: crowdsolving of het collectief zoeken naar oplossingen voor de interne problemen van een bedrijf. Crowdsolving is perfect te verenigen met open innovation, een aanpak die in steeds meer bedrijven wordt toegepast.

Economische en maatschappelijke uitdagingen

Het principe is heel eenvoudig: een organisatie is op zoek naar een oplossing voor een bepaald probleem en legt dat probleem via een speciaal daartoe voorzien platform voor aan 'de community'. Deze methode is bovendien niet alleen voorbehouden voor de economische wereld. Ook bij maatschappelijke vraagstukken wordt ze steeds vaker toegepast en wordt er dus een beroep gedaan op het engagement van de burgers. Een mooi voorbeeld van zo'n initiatief is het platform Solve dat werd ontwikkeld door het Massachusetts Institute of Technology (MIT) in het kader van de grote uitdagingen van vandaag en voor de toekomst.

Profiteren van het collectieve 'brein'

Crowdsolving vertrekt van het principe dat "in twee hoofden meer ideeën zitten dan in één". Door problemen te laten oplossen door het grote publiek, zullen grenzen vervagen en wordt de collectieve intelligentie gemobiliseerd, zowel bij de werknemers van de organisatie, de klanten, de investeerders en de leveranciers als zelfs de externe partners van het bedrijf zoals experten, studenten, onderzoekers enz. Dankzij het proces van crowdsolving kan het bedrijf een nieuw product of een nieuwe technologie lanceren en daarbij dus gebruikmaken van zowel de interne als externe talenten.

'Gesloten' problemen

Ook het type problemen dat bij crowdsolving wordt aangepakt is bijzonder. De community krijgt volgens dit principe immers concrete en afgebakende – zogenaamde 'gesloten' – problemen voorgeschoteld. Denk hierbij bijvoorbeeld aan technische blokkeringen, vragen waarbij prototypes moeten worden ontwikkeld, marktstudies voor nieuwe commerciële oplossingen enz. De bedoeling is dus wel degelijk om innovatieve oplossingen en ideeën te bedenken voor duidelijk omschreven uitdagingen, omdat de gebruikelijke methodes heel vaak niet meer werken, er niet voldoende interne middelen zijn of eenvoudigweg om een betere link te leggen met de 'omgeving'.

Uitdagingen op een platform

Crowdsolving gebeurt doorgaans in de vorm van een wedstrijd of challenge die wordt georganiseerd door het bedrijf zelf op een speciaal daartoe voorzien platform. Voorbeelden van dergelijke platformen zijn MindSumo, Crowdsite, Mathesia, People2Join, POPin of Yomken. In sommige gevallen kunnen de beste ideeën zelfs kans maken op een geldprijs. We merken bovendien dat steeds meer bedrijven hun eigen samenwerkingstool hebben ontwikkeld (PwC bijvoorbeeld). Zodra het probleem correct werd geïdentificeerd, kunnen de crowdsolvers over de grenzen heen – ongeacht het platform dat ze gebruiken – hun voorstellen publiceren op het platform, ze met anderen bespreken of ze verder verfijnen in functie van de feedback die ze krijgen.

En de voordelen?

Net als bij crowdsourcing zorgen de innovatieve ideeën die via crowdsolving naar boven komen, voor een enorme rijkdom. Daarnaast helpt crowdsolving het bedrijf om zijn markt en klanten beter te begrijpen en zich aan te passen aan zijn omgeving. Crowdsolving is ook een uitstekend middel om snel en met een beperkt budget gedetailleerde oplossingen en analyses te verzamelen. Bedrijven kunnen via crowdsolving bovendien een nieuw netwerk uitbouwen van partners met uiteenlopende achtergronden en dat zorgt dan weer voor een sfeer van vertrouwen en engagement, zowel intern (met de eigen werknemers) als buiten de organisatie (met leveranciers, klanten enz.). Crowdsolving heeft tot slot een positieve impact op het imago van het bedrijf.

Globale en doordachte aanpak

Crowdsolving is uiteraard nog zinvoller in een meer globale open innovation-strategie binnen het bedrijf. En terecht, want die techniek vereist de inzet van een hele reeks interne medewerkers: in de eerste plaats om de problemen te identificeren en te omschrijven, maar later ook om de voorstellen van de crowdsolvers te analyseren, te valideren en te verfijnen. En net als bij elke open innovation-aanpak mogen de bedrijven daarbij de vraagstukken rond vertrouwelijkheid en intellectuele eigendom niet uit het oog verliezen.

Article

07.12.2020

Scale-up sluit megacontract af in volle coronacrisis

De Antwerpse scale-up IPEE transformeert gewone toiletten tot innovatieve producten. BNP Paribas Fortis is hierbij meer dan enkel een financiële partner. Zo kwam IPEE al meermaals in contact met de juiste mensen via het netwerk van de bank.

‘Het klassieke urinoir heeft geen brein. Het infrarood-oog detecteert enkel dat er iemand voor het urinoir staat. Het gevolg? Veel waterverspilling en miserie’, zegt Bart Geraets, die in 2012 samen met Jan Schoeters IPEE oprichtte.

De scale-up bedacht nieuwe meettechnologie die toelaat om doorheen het keramiek van een urinoir te detecteren wanneer iemand plast of wanneer het urinoir verstopt geraakt. Met die innovatieve technologie ontwierp de scale-up urinoirs die de helft minder water verbruiken en toiletten die zonder aanraking kunnen worden bediend.

Strak ontwerp

‘IPEE is een atypische scale-up die innoveert in een sector waar de voorbije decennia weinig is veranderd’, zegt Conchita Vercauteren, relatiebeheerder binnen de Innovation Hub van BNP Paribas Fortis.

Jan Schoeters: ‘Aanvankelijk trokken we vooral de kaart van de duurzaamheid. Maar al snel voelden we dat bij niet-residentiële toepassingen de potentiële waterbesparing ondergeschikt is aan het operationele karakter. We moesten toegevoegde waarde kunnen bieden aan elke stakeholder van het aankoopproces.’

Er werd gekozen voor strakke ontwerpen om architecten en de eindgebruiker te verleiden. De eenvoudige installatie trekt installateurs over de streep en onderhoudsmensen zien de voordelen van het strakke ontwerp – dat makkelijk te poetsen is – en toiletten die nooit overlopen.

Investeerders nodig

Tot in 2015 staken Schoeters en Geraets samen met Victor Claes, expert in meetmethodes en grondlegger van de IPEE-technologie, hun energie in productontwikkeling en marktverkenning. De financiering was vooral afkomstig van geld dat ze ophaalden in hun netwerk van friends, fools and family.

Voor productie en commercialisatie moesten ze uit een ander vaatje tappen. Geraets: ‘We hadden een product, maar dat was niet klaar voor verkoop. Om die stap te nemen, hadden we investeerders nodig.’

De zoektocht naar nieuwe investeerders was een uitdaging. Schoeters: ‘We zijn geen software-ontwikkelaars en we zijn niet actief in een sexy sector. Daardoor vallen we uit de boot bij een grote doelgroep van investeerders.’

De jonge scale-up trok de aandacht van Ronald Kerckhaert, die eind 2015 zijn succesvolle bedrijf Sax Sanitair had verkocht. ‘Hij heeft ons gepusht om groot te denken, meer dan we zelf durfden. Hij heeft zich ook nooit georiënteerd naar een exit. Zijn uitdrukkelijke doelstelling was om ons product wereldmarkt in de markt te zetten’, zegt Schoeters.

Groeipad

Intussen heeft IPEE een indrukwekkend groeitraject afgelegd. Het productaanbod werd uitgebreid en er werden nieuwe sectoren aangeboord: onderwijsinstellingen, kantoorgebouwen en ziekenhuizen. De technologie wordt intussen gebruikt door Kinepolis, Texaco, Schiphol en Changi Airport (Singapore).

‘We hebben ons heel snel gericht op Azië, omdat nieuwe technologie daar sneller wordt omarmd’, zegt Geraets. De IPEE-technologie wordt verdeeld in onder meer Singapore - waar de scale-up een eigen verkoopkantoor heeft -, China, Thailand en Vietnam. Zowat de helft van de omzet komt uit het buitenland, al zal de coronacrisis dit jaar wel sporen nalaten.

Supporter

‘Mijn grootste kopzorg is om gezond te groeien’, zegt Bart Geraets. Een voordeel voor IPEE is dat in coronatijden hygiëne hoog op de agenda staat. Het touchless sanitair van de scale-up komt daaraan tegemoet.

Tegelijkertijd is waterschaarste en de nood om zuinig om te springen met water erg actueel. Geraets: ‘We merken dat we in deze gekke tijden nog meer voet aan de grond krijgen. In volle coronacrisis sloten we een contract af met de grootste fabrikant van sanitair wereldwijd. Het komt er nu op aan om onze business, het personeelsbeleid en de marketing verder te professionaliseren.’

De huisbankier is daarbij een belangrijke partner. Schoeters: ‘Die is toch meer dan enkel een financiële organisatie. Via het netwerk van de bank zijn we al meermaals in contact gekomen met de juiste mensen. Onze bankier voelt eerder aan als een supporter die ook mee zijn schouders zet onder ons verhaal.’

Article

12.10.2020

Crunch Analytics: “Elk bedrijf zit op een databerg, wij puren er waarde uit”

Data op een slimme manier analyseren en inzetten, dat is de expertise van de Gentse start-up Crunch Analytics. Enkele jaren geleden kwam Crunch Analytics in contact met BNP Paribas Fortis, die de start-up op zijn potentieel en niet op zijn toenmalige kleine omvang beoordeelde.

Crunch Analytics maakt ondernemingen efficiënter. Het levert daarvoor twee soorten datadiensten. Enerzijds brengt de Gentse start-up gedetailleerd in kaart hoe bedrijven digitale gegevens kunnen inzetten om te groeien of sterker te worden. “Strategische data-inzichten leveren kennis en  mogelijk een concurrentieel voordeel op”, verduidelijkt Laurent Mainil, oprichter en CEO van Crunch Analytics. “Afhankelijk van de vooropgestelde doelen krijgen bedrijven via een heldere datastrategie en gerichte analyses een beter inzicht in marktevoluties, consumentengedrag of vlottere operationele toepassingen.”

AI & machine learning

Anderzijds ontwikkelt de Belgische dataspecialist ook algoritmes die steunen op artificiële intelligentie en machine learning. Die kunnen bij de uitrol van de uitgestippelde datastrategie stap voor stap bij de klant geïntroduceerd worden. “Zo helpen we bijvoorbeeld winkels bij het automatisch bepalen van de ideale soldenprijs van hun artikels”, vertelt Louis-Philippe Kerkhove, medeoprichter en CTO van Crunch Analytics. “Ook webshops kunnen met onze technologie hun marktaandeel vergroten, door bijvoorbeeld de prijzen en verkoopsnelheden van hun items te vergelijken met die van concurrerende e-shops.”

Unieke benadering van de markt

Waarmee Crunch Analytics het verschil maakt in vergelijking met andere Belgische dataspecialisten? Met langdurige samenwerkingen in specifieke sectoren: retail, consumentengoederen, glas-en tuinbouw. Die partnerships kijken verder dan alleen technologie en houden ook rekening met onder meer bedrijfseconomische doelen en kostenefficiëntie. “We zetten onze oplossingen alleen in als we kunnen aantonen dat die voor onze klanten een duidelijke meerwaarde opleveren”, zegt Laurent Mainil. “De toepassingen die we uitrollen, hebben daarom een sterke return on investment. De financiële meerwaarde is binnen één of twee jaar vaak al tienmaal zo groot als de gedane investering.”

Fast forward naar 2025: toekomstambities

Sinds de oprichting in 2016 verdubbelt Crunch Analytics elk jaar zijn omzet. Ook het personeelsbestand groeit. Telde het bedrijf aanvankelijk twee werknemers (de oprichters, nvdr), dan zijn er dat vandaag 22. “Over vijf jaar willen we Europees marktleider zijn op vlak van geavanceerde data-analyses binnen de sectoren waar we op focussen”, zegt Louis-Philippe Kerkhove. “We beseffen dus dat we de komende jaren nog veel nieuw talent moeten vinden én aan ons binden.” Voor sommige profielen bestaan er geen gerichte schoolopleidingen. “Daarom trainen we onze mensen on the job en geven we hen toegang tot interne en externe opleidingen.“

Ideale financiële partner

BNP Paribas Fortis al enige jaren de bankier van Crunch Analytics. “Onze relatiebeheerder Koen zorgde er mee voor dat we sneller en duurzamer konden groeien”, getuigt Laurent Mainil. “Hij gaf ons advies rond kredieten, betalingsmodaliteiten en te verzekeren risico’s.” Maar minstens even belangrijk is het netwerk dat de bank voor Crunch Analytics opende. Via Co.Station & Innovation Hub Gent werd het bedrijf geïntroduceerd bij potentiële klanten, mochten de oprichters spreken op events én kregen ze aandacht in de media. “Dat gaf ons een geweldige kickstart.”

Article

12.10.2020

Succesrecepten voor innovatieve groeiers

Innoverende start-ups en scale-ups hebben een specifieke aanpak nodig om hun internationale groeiambities waar te maken.

Starters en groeibedrijven werken in een heel ander kader dan traditionele bedrijven, met aparte financiële en strategische uitdagingen. BNP Paribas Fortis opende vijf jaar geleden in elke provincie een Innovation Hub. Die hubs zijn opgezet als ecosystemen waar jonge ondernemers hun weg vinden naar venture capitalists, business angels, universiteiten, incubators, legal of andere experts. ‘Daarmee verruimen we onze rol als bankier. We geven niet alleen financieel advies, maar we proberen de bedrijven ook te wapenen voor de hindernissen waarmee elk groeibedrijf kampt’, zegt Conchita Vercauteren, relatiebeheerder bij BNP Paribas Fortis.

Leren delegeren

Hoe divers het landschap van start-ups en scale-ups ook is, vaak botsen ze op gelijkaardige uitdagingen. ‘Vrijwel altijd loopt de vooropgestelde omzet in het financieel plan vertraging op. Groeibedrijven onderschatten vaak hoeveel moeite het kost om klanten te overtuigen met hen in zee te gaan, zeker als ze aankloppen bij grote ondernemingen waar veel mensen betrokken zijn in het beslissingsproces. Dan is het belangrijk om meteen op het juiste niveau binnen te raken’, zegt Vercauteren.

Vers kapitaal

Innoverende starters kampen vaak met grote cash drains, zeker als de productie of ontwikkeling nog grote investeringen vergt en als de verkoop nog niet op volle toeren draait. ‘Dan is er vooral nood aan een of meerdere aandeelhouders die genoeg comfort kunnen bieden naar de toekomst toe of aan nieuwe externe aandeelhouders die kapitaal kunnen inbrengen.’ De voorbereiding van zo’n kapitaalronde is een arbeidsintensief proces dat vaak drie tot zes maanden in beslag neemt. Ook daar staan de experts van de Innovation Hubs in voor de begeleiding. ‘Een ondernemer zou zich moeten kunnen focussen op zijn corebusiness, niet op het bijeenzoeken van kapitaal’, vindt Vercauteren.

Strategisch bijsturen

Ook strategisch stellen de experts van de Innovation Hubs bijsturingen voor. ‘We zien geregeld dat de oprichters van een start-up in een eerste fase verschillende functies op zich nemen. Ze ontfermen zich zowel over business development, R&D, hr als het financieel beheer. Daar kruipt veel energie in en het duurt lang voor iemand al die aspecten helemaal onder de knie krijgt. We moeten er geregeld op wijzen dat het soms verstandiger is zaken te delegeren dan om overal de absolute controle over te houden, maar dat is een moeilijke evenwichtsoefening met een beperkt budget’, zegt Vercauteren. De experts van de Innovation Hubs analyseren de samenstelling van het managementteam, vooral om de complementariteit van het hele team te benadrukken.

Nood aan flexibiliteit

De voorbij maanden is de digitale revolutie in een stroomversnelling gekomen. Het sterkt Vercauteren alleen maar in de overtuiging dat financiële instellingen innoverende start-ups en scale-ups moeten ondersteunen. ‘Digitale oplossingen zijn onontbeerlijk voor onze economie en onze samenleving. De innovatieve digitale producten en diensten zijn niet alleen nice to have, maar vaak ook levensnoodzakelijk’, zegt Vercauteren. Dat is ook in volle coronacrisis duidelijk geworden. Intussen worden apps ontwikkeld om vanop afstand via vragenlijsten potentiële besmettingen te screenen of gooien biotechbedrijven zich op de zoektocht naar een behandeling of een vaccin voor Covid-19. ‘Veel start-ups hebben de voorbije maanden blijk gegeven van een grote flexibiliteit en creativiteit. En dat is waar een economie nood aan heeft.’

Internationaal netwerk

Net daarom is het belangrijk om de innovatieve starters en groeiers in eigen land te houden. ‘Het is niet omdat een bedrijf internationaal wil groeien, dat het daarvoor per se zijn toevlucht moet zoeken in het buitenland. Daartoe willen we ons steentje toe bijdragen. Daarom krijgen de starters van de Innovation Hubs ook toegang tot het internationale netwerk van de bank en kunnen ze in contact treden met lokale traditionele bedrijven. ‘Het digitale verhaal gaat niet alleen over disruptie, het gaat ook over kennisoverdracht tussen jonge digitale spelers en gevestigde waarden. Van die kruisbestuiving worden beide beter.’

Article

10.09.2020

Exportplannen? Leg eerst uw oor te luisteren bij onze experts

Wilt u uw buitenlands avontuur goed voorbereiden? Stel uzelf dan de juiste vragen en leg ook uw oor te luisteren bij ervaringsdeskundigen: partners, klanten, collega-exporteurs én experts.

BNP Paribas Fortis heeft oor naar vragen van internationale ondernemers en biedt betrouwbaar advies. “Nogal wat exporterende bedrijven roepen te laat onze hulp in”, aldus Frank Haak, Head of Sales Global Trade Solutions.

 

Ondernemers met weinig exportervaring horen het vaak donderen in Keulen bij het financiële plaatje. Waarmee moeten ze allemaal rekening houden bij het budgetteren van hun exportplannen?

Frank Haak: “Zoveel zaken zijn cruciaal bij budgettering en prijszetting: werkkapitaal, wisselkoersrisico’s en valuta-interesten, prefinanciering, winstmarges, verzekeringen, invoerrechten en andere lokale taksen, prijszetting van concurrenten … Wij adviseren klanten of prospects altijd om te vertrekken van een worstcasescenario. Nogal wat bedrijven storten zich onvoldoende voorbereid in hun eerste buitenlands avontuur: er is een opportuniteit en die grijpen ze – met niet zelden een ontgoocheling en financiële opdoffer tot gevolg.

Onze experts hebben jarenlang ervaring met export en de BNP Paribas Group beschikt over teams wereldwijd. Zo kunnen we zowel algemene als landenspecifieke tips geven. Neem nu een machinebouwer die machines op maat wil maken en uitvoeren. Die raden we aan om bij de budgettering rekening te houden met de herbruikwaarde van die machine: kunnen ze die machine nog verkopen als de buitenlandse klant die plots niet meer zou willen afnemen of als export naar dat land onmogelijk wordt door een handelsembargo of een noodsituatie?”

 

Wat voor bedrijven kunnen bij BNP Paribas Fortis terecht voor advies?

Frank Haak: “Iedereen! Ondernemers durven vaak geen advies vragen, soms uit angst dat het hen geld kost. Terwijl het hen op termijn net heel veel geld kan besparen. Een ‘letter of credit’ of documentair krediet is bijvoorbeeld een aanrader voor iedereen die voor het eerst exporteert naar een buitenlandse afnemer. Met dit product in combinatie met een confirmatie door BNP Paribas Fortis beschikt de exporteur over zekerheid dat hij zijn geld krijgt tegen afgifte van conforme documenten, terwijl de koper erop kan rekenen dat zijn goederen – of diensten – correct geleverd zullen worden.”

 

Wie niet horen wil, moet voelen: wat kan een exporteur zonder documentair krediet doen bij wanbetaling?

Frank Haak: “Worden je facturen niet betaald, dan kan de bank van de tegenpartij gecontacteerd worden met de ultieme hoop dat zij alsnog zouden voorschieten. Maar ik ben daar nogal fatalistisch in: de kans dat het goedkomt zonder financieel verlies, is echt zeer miniem. Eens je je goederen aan de douane hebt achtergelaten, verlies je meestal alle controle erop. Vandaar het belang van een goede voorbereiding: luister naar het advies van je bank en organisaties als Flanders Investment & Trade (FIT) en geef er gehoor aan. Zo dek je je in tegen een pak exportrisico’s.”

 

BNP Paribas Fortis

  • is in België (cfr. statistieken van NBB) de nummer 1-bank voor import (+/- 40% marktaandeel) en export (+/- 25% marktaandeel): biedt advies/financiering en kan ook helpen bij het ontdekken van nieuwe exportmarkten via ‘Trade Development’;
  • is fier dat België tot de 15 grootste exportregio’s van de wereld behoort en geeft exporteurs met plezier een duwtje in de rug, onder andere door de Leeuw van de Export te sponsoren.

 

Bron: Wereldwijs Magazine

Discover More

Contact
Close

Contact

Klachten

Zou u onderstaande vragen kunnen beantwoorden? Zo kunnen wij uw aanvraag sneller en op een meer geschikte manier behandelen. Alvast bedankt.

U bent zelfstandige, oefent een vrij beroep uit, start of leidt een kleinere, lokale onderneming? Ga dan naar onze website voor professionelen.

U bent particulier? Ga dan naar onze website voor particulieren.

Is uw onderneming/organisatie klant bij BNP Paribas Fortis?

Mijn organisatie wordt bediend door een Relationship Manager:

Uw boodschap

Typ de code die in de afbeelding wordt getoond:

captcha
Check
De Bank verwerkt uw persoonsgegevens overeenkomstig de Privacyverklaring van BNP Paribas Fortis NV.

Bedankt

Uw bericht is verzonden.

We antwoorden u zo snel mogelijk.

Terug naar de huidige pagina›
Top