Article

26.06.2018

Hoe vermijdt u de valkuilen van de intracommunautaire btw?

Wanneer een bedrijf een handelsrelatie heeft met leveranciers of klanten in andere lidstaten van de Europese Unie, zijn de regels voor de intracommunautaire btw van kracht ... Hoewel het principe niet zo ingewikkeld is (let wel op met de uitzonderingen), moet u het systeem wel correct toepassen om nadelige financiële gevolgen te vermijden!

Het beheer van de belasting op de toegevoegde waarde (btw) is voor veel bedrijven geen eenvoudige klus. Zeker niet wanneer ze zakendoen met Europese partners uit verschillende landen. In zo'n geval gelden er voor de btw immers speciale regels! Sinds de komst van de 'interne markt' in 1993 moesten de lidstaden namelijk blijven zorgen voor de fiscale opvolging van hun goederen en hun nationale systemen zo goed mogelijk op elkaar afstemmen. De regelgeving is dan wel veranderd in de loop der jaren, maar die stap zorgde wel voor het ontstaan van de intracommunautaire btw.

Voor wie? En onder welke voorwaarden?

Concreet: de intracommunautaire btw geldt voor alle bedrijven die goederen verkopen aan (levering) of kopen bij (aankoop) een professional in een ander Europees land. Ook voor de uitwisseling van diensten geldt dezelfde regel. Wanneer het gaat om goederen, steunt de toepassing van de belasting op een eenvoudig principe: het land van de levering bepaalt de plaats waar de belasting verschuldigd is. Met andere woorden: verkoopt een Belgisch bedrijf (leverancier) goederen vanuit België aan een Duitse klant, dan is de belasting niet in België verschuldigd. En omgekeerd, als het Belgische bedrijf (klant) goederen koopt die uit een andere lidstaat komen, dan wordt die aankoop in België belast. In dat geval moet het Belgische bedrijf dus de btw betalen, maar kan het die ook aftrekken bij zijn btw-aangifte. Dat noemen we de verleggingsregeling.

En voor diensten? Voor diensten geldt een gelijkaardig principe, in het bijzonder wanneer de prestatie plaatsvindt in het land van de klant: dan is de btw ten laste van de professionele afnemer. Bij de leverancier wordt dan geen btw aangegeven. Maar let wel op! Zowel voor goederen als voor diensten bestaan er een aantal uitzonderingen op deze algemene regel (aankoop van niet-vervoerde goederen, verkoop op afstand, dienstverlening in het land van de leverancier enz.). Die uitzonderingen kunnen uitmonden in bijzondere vereisten.

Correcte toepassing van de verleggingsregeling

Hoewel het algemene principe eenvoudig te begrijpen is, moeten de voorwaarden van de verleggingsregeling nauwgezet worden gerespecteerd om een weigering door de fiscale administratie of zelfs boetes of verwijlintresten te vermijden. Neem nu het voorbeeld van een Belgisch bedrijf dat leveringen doet in Europa en dus de btw voor rekening van zijn klant wil. Eerst moet dat bedrijf ervoor zorgen dat de goederen wel degelijk vanuit België worden vervoerd en het grondgebied verlaten naar de andere lidstaat. Het bedrijf moet dus aantonen dat het transport heeft plaatsgevonden, bijvoorbeeld met een bestelbon, een factuur van de transporteur of een ander bewijsstuk. Vervolgens moet het Belgische bedrijf zich ervan vergewissen dat de klant een professional is die onderworpen is aan de btw en over een intracommunautair btw-nummer beschikt. Het bedrijf kan dat controleren via het VIES-platform.

Controleer uw facturen: check en dubbelcheck!

De factuur (die u ontvangt of opstelt) is eveneens cruciaal voor de leverancier die vrijgesteld wil zijn van de btw of voor de klant die de btw wil aftrekken. Deze bijzondere elementen zijn essentieel om binnen Europa handel te drijven:

  • De 'verleggingsregeling' moet verplicht worden vermeld op het document. Een vergetelheid kan u duur komen te staan!
  • Let goed op de btw-nummers van de klant en van de leverancier en ook op andere identificatiegegevens.
  • Ook de omschrijving van het bedrag is van belang: de factuur moet immers geen verwijzing naar een percentage of btw-bedrag bevatten aangezien de verrichting vrijgesteld is van btw.

Een Belgisch bedrijf dat leveringen doet binnen Europa en vrijgesteld is van btw, moet overigens wel nog steeds – elke maand of om de drie maanden – een overzicht bezorgen aan de fiscale administratie met daarin zijn verrichtingen met bedrijven die gevestigd zijn in een andere lidstaat van de Europese Unie.

Wees in elk geval dus steeds op uw hoede en zorg ervoor dat u alle regels naleeft. Advies vragen aan een specialist is natuurlijk ook altijd een goed idee!

Article

10.09.2020

Exportplannen? Leg eerst uw oor te luisteren bij onze experts

Wilt u uw buitenlands avontuur goed voorbereiden? Stel uzelf dan de juiste vragen en leg ook uw oor te luisteren bij ervaringsdeskundigen: partners, klanten, collega-exporteurs én experts.

BNP Paribas Fortis heeft oor naar vragen van internationale ondernemers en biedt betrouwbaar advies. “Nogal wat exporterende bedrijven roepen te laat onze hulp in”, aldus Frank Haak, Head of Sales Global Trade Solutions.

 

Ondernemers met weinig exportervaring horen het vaak donderen in Keulen bij het financiële plaatje. Waarmee moeten ze allemaal rekening houden bij het budgetteren van hun exportplannen?

Frank Haak: “Zoveel zaken zijn cruciaal bij budgettering en prijszetting: werkkapitaal, wisselkoersrisico’s en valuta-interesten, prefinanciering, winstmarges, verzekeringen, invoerrechten en andere lokale taksen, prijszetting van concurrenten … Wij adviseren klanten of prospects altijd om te vertrekken van een worstcasescenario. Nogal wat bedrijven storten zich onvoldoende voorbereid in hun eerste buitenlands avontuur: er is een opportuniteit en die grijpen ze – met niet zelden een ontgoocheling en financiële opdoffer tot gevolg.

Onze experts hebben jarenlang ervaring met export en de BNP Paribas Group beschikt over teams wereldwijd. Zo kunnen we zowel algemene als landenspecifieke tips geven. Neem nu een machinebouwer die machines op maat wil maken en uitvoeren. Die raden we aan om bij de budgettering rekening te houden met de herbruikwaarde van die machine: kunnen ze die machine nog verkopen als de buitenlandse klant die plots niet meer zou willen afnemen of als export naar dat land onmogelijk wordt door een handelsembargo of een noodsituatie?”

 

Wat voor bedrijven kunnen bij BNP Paribas Fortis terecht voor advies?

Frank Haak: “Iedereen! Ondernemers durven vaak geen advies vragen, soms uit angst dat het hen geld kost. Terwijl het hen op termijn net heel veel geld kan besparen. Een ‘letter of credit’ of documentair krediet is bijvoorbeeld een aanrader voor iedereen die voor het eerst exporteert naar een buitenlandse afnemer. Met dit product in combinatie met een confirmatie door BNP Paribas Fortis beschikt de exporteur over zekerheid dat hij zijn geld krijgt tegen afgifte van conforme documenten, terwijl de koper erop kan rekenen dat zijn goederen – of diensten – correct geleverd zullen worden.”

 

Wie niet horen wil, moet voelen: wat kan een exporteur zonder documentair krediet doen bij wanbetaling?

Frank Haak: “Worden je facturen niet betaald, dan kan de bank van de tegenpartij gecontacteerd worden met de ultieme hoop dat zij alsnog zouden voorschieten. Maar ik ben daar nogal fatalistisch in: de kans dat het goedkomt zonder financieel verlies, is echt zeer miniem. Eens je je goederen aan de douane hebt achtergelaten, verlies je meestal alle controle erop. Vandaar het belang van een goede voorbereiding: luister naar het advies van je bank en organisaties als Flanders Investment & Trade (FIT) en geef er gehoor aan. Zo dek je je in tegen een pak exportrisico’s.”

 

BNP Paribas Fortis

  • is in België (cfr. statistieken van NBB) de nummer 1-bank voor import (+/- 40% marktaandeel) en export (+/- 25% marktaandeel): biedt advies/financiering en kan ook helpen bij het ontdekken van nieuwe exportmarkten via ‘Trade Development’;
  • is fier dat België tot de 15 grootste exportregio’s van de wereld behoort en geeft exporteurs met plezier een duwtje in de rug, onder andere door de Leeuw van de Export te sponsoren.

 

Bron: Wereldwijs Magazine

Article

02.03.2020

E-commerce: in 3 stappen naar succes

Welke fasen moet een onderneming bij onlineverkoop doorlopen? En hoe vermijdt u daarbij stress en frustratie bij klanten en medewerkers?

Fase 1: het kanaalconflict in goede banen leiden

Wanneer een fabrikant, distributeur of invoerder zelf online producten gaat verkopen die hij tot dan toe alleen aan winkels verkocht, dan kunnen die laatsten dat als een kanaalconflict ervaren. De leverancier van weleer wordt immers een directe concurrent, die ook nog eens lagere opstartkosten combineert met meer gebruiksgemak voor de consument. Maar heeft die leverancier wel een keuze? Wanneer hij niet online verkoopt, loopt een deel van de klanten weg naar een verkoper die dat wel doet. De oplossing? Benny Sintobin, zaakvoerder van e-commercespecialist Frucon²:

“Het kanaalconflict is een perceptiedebat dat meer met emotie dan met ratio te maken heeft. E-commerce is onvermijdelijk, dus je kunt je maar beter aanpassen. De scherpste kantjes van het kanaalconflict kun je er wel afvijlen door een ‘sympathieke’ onlinewinkel te zijn. Daarmee bedoel ik dat je het correct moet aanpakken, met empathie voor de partij die er misschien nadeel van ondervindt. Op voorhand moet je wel duidelijk durven te zeggen aan de klanten van je distributiekanaal wat je van plan bent en welke spelregels je zult hanteren. Start je alles in het geniep op, dan creëer je frustraties en negatieve emoties.”

En die zijn helemaal niet nodig. De nieuwe situatie kan immers ook voor de distributeur of de winkel een winsituatie zijn. Zo kan de distributeur in zijn onlineverkoopkanaal ook verwijzen naar de website of winkel van zijn klant. Benny Sintobin

“Neem bijvoorbeeld een fietsenfabrikant waarbij klanten online een fiets kunnen bestellen. Die consument kan op de website bepaalde materialen en kleuren met elkaar combineren en zo een gepersonaliseerd model samenstellen. Die fiets kan opgestuurd worden met een koerier, maar evengoed geleverd bij een winkel in zijn buurt, waar de klant hem gaat ophalen. Die winkelier zelf zal dan met een kleinere marge tevreden moeten zijn. Maar hij wint wel een klant, die later zal terugkomen om een helm of een fietstas te kopen of om zijn fiets te laten onderhouden. En de andere gezinsleden zullen volgen voor hun fiets en accessoires. Op die manier wint iedereen erbij.”

Negatieve prijsspiraal

Wie kanaalconflict zegt, denkt bijna automatisch aan een prijzenslag tussen winkels die concurrentie krijgen van onlineverkoopkanalen die dezelfde producten goedkoper aan de man brengen. Volgens Benny Sintobin is het dan ook belangrijk om een eerlijke, correcte prijs op de producten te plakken:

“Door als fabrikant zelf aan e-commerce te doen, leg je de retailprijs van een product vast. Die prijs staat zwart-wit online. Een winkel kan het dan bijna niet meer maken om daar nog boven te gaan. Daarom moet die prijszetting correct gebeuren, zodat de winkel er nog altijd zijn brood mee kan verdienen.

In de praktijk zorgt een kanaalconflict vaak voor het omgekeerde fenomeen: meestal is het niet de fabrikant, maar zijn het de winkels die een negatieve prijsspiraal in gang zetten. Dat is in feite het grootste gevaar van e-commerce: de winkel die probeert de leverancier pijn te doen. Grote spelers die naar marktdominantie streven, kunnen het zich veroorloven om hun winstmarge te vernietigen. Kleinere fabrikanten en merken kunnen echter niet meegaan in zo’n prijzenslag. Dit bewijst nogmaals het belang van het maken van goede afspraken over het e-commerce verhaal.”

Fase 2: nieuwe markten aanboren

Is het kanaalconflict goed en wel verteerd, dan is het tijd voor de volgende fase: nieuwe markten aanboren. Voor grotere kmo’s is e-commerce vaak een uitgelezen manier om extra marktaandeel binnen te halen. Neem als voorbeeld een Belgisch merk dat een mooi marktaandeel heeft in België, door verkoop zowel in winkelpunten als via een eigen onlineverkoopkanaal. Misschien heeft dat merk een zekere brand awareness opgebouwd in het buitenland, bijvoorbeeld via een paar winkels in de hoofdstad. Benny Sintobin:

“In dat geval is het best mogelijk dat een aantal consumenten in het buitenland het merk al kennen, maar door de afstand niet in de winkel terechtkunnen. In dat geval zou het toch jammer zijn om dat potentiële kanaal niet zelf in handen te nemen en dat dan maar aan Amazon over te laten? Online zijn je producten immers wel beschikbaar. Conclusie: expansie in het buitenland via een e-commercekanaal zou het eerste laaghangende en dus makkelijk te plukken fruit kunnen zijn.”

Fase 3: uw businessmodel heruitvinden

De derde fase van e-commerce is een sprong in het duister. Bedrijven denken traditioneel product-, merk- en groothandelsgericht. Neem nu een bedrijf dat potten en pannen produceert of invoert. Dat product zit in de leefwereld van het koken en het tafelen, maar toch draait de verkoopstrategie traditioneel helemaal rond het product. Het onlinegebeuren biedt nochtans mogelijkheden om te draaien en een hele leefwereld rond dat product te creëren. Je kunt daarvoor samenwerken met andere bedrijven: een uitgever die content maakt rond tafelen, een kaarsenfabrikant, een kruidenspecialist, een bedrijf dat tafellinnen produceert, een supermarkt die thuislevering verzorgt, ... Benny Sintobin:

“Op dat moment kun je rond Valentijnsdag of andere belangrijke momenten van het jaar content maken en een hele leefwereld creëren waar die potten en pannen deel van uitmaken. Wat je dan online verkoopt, wordt meer een belevenis dan een product. Het effect wordt nog versterkt als de partnerbedrijven elk op hun site die belevenis presenteren. Zo dring je binnen in elkaars klantenbestand en doelgroepen. En je zorgt er meteen ook voor dat je social media echt beginnen te werken. Consumenten zullen eerder een valentijnsbelevenis liken dan een stel potten en pannen. Kortom: je wordt een ‘love brand’ in plaats van een banaal product.”

3 pijnlijke e-commerce flaters

  1. De klanten van uw distributiekanaal in het ongewisse laten over uw e-commerceplannen en geen heldere spelregels afspreken. Duidelijke afspraken maken goede zakenpartners.
  2. Onvoldoende draagvlak creëren bij alle medewerkers in uw bedrijf. Non-believers en sarcasten overtuigt u met cijfers en bestellingen. En dromers houdt u met de voeten op de grond: Rome is niet in één dag gebouwd.
  3. Inzetten op bonussystemen die targets in één saleskanaal belonen. Commerciële medewerkers die een extraatje krijgen voor de verkoopcijfers in fysieke winkels, zijn niet gelukkig met stijgende onlineverkoopcijfers. Nochtans zijn die wel goed voor het hele bedrijf.
Article

03.02.2020

E-commerce: mis de boot niet!

Belgen zijn zelden de eersten om nieuwe technologieën en hun commerciële mogelijkheden te omarmen. Ook in e-commerce zijn we niet bepaald pioniers. Jammer? Toch wel!

Het is om te beginnen een gemiste commerciële opportuniteit. Bovendien dreigt het Belgische bedrijfsleven een achterstand op te lopen die nog moeilijk in te halen is. In vergelijking met de buitenlandse webwinkels zijn de Belgische spelers klein – grote onlinewinkels zijn meestal in buitenlandse handen. De naam van die webwinkels eindigt dan wel op ‘.be’, maar achter de schermen opereert een bedrijf uit één van onze buurlanden, Groot-Brittannië of de Verenigde Staten.

Volgens de retailfederatie Comeos komt dat gedeeltelijk omdat de Belgische e-commerce met ongelijke wapens strijdt tegen de buitenlandse overmacht. Zo liggen de loonkosten en de btw-tarieven hier hoger.

Shoppen zonder grenzen

Voorlopig zijn het vooral Europese en Amerikaanse webshops die het mooie weer maken. Als de Chinese webshops even populair worden, is het hek helemaal van de dam, vreest Comeos. Dan wordt de markt overspoeld met spotgoedkope hebbedingetjes en elektronica tegen messcherpe prijzen. Namaak? Misschien. Met een garantie? Wie weet. De schrik zit er in elk geval in bij de Belgische en Europese webshops.

“Niet onterecht,” zegt Benny Sintobin, die al twaalf jaar een eigen webshop runt. Met zijn bedrijf Frucon² ontwerpt en beheert hij ook onlineverkoopkanalen voor andere bedrijven. “E-commerce is global én superlocal. Global betekent dat de concurrentie wereldwijd wordt. Een jonge gast uit een Belgisch dorpje ziet een longboard van een graffitiartiest in Californië en koopt die online. De logistieke modellen zullen zich verder aanpassen aan die geglobaliseerde handel. Ook de prijzenoorlog wordt alsmaar scherper. Als merk kun je dan maar beter klaar zijn om dat wereldwijde spel mee te spelen.

Superlocal wil dan weer zeggen dat je om middernacht een brood, melk en kaas bestelt en dat die producten ’s morgens om half zeven aan je voordeur liggen. Zoals de goede oude tijd van de melkboer die aan huis leverde – alleen is het melkbriefje aan de deur nu vervangen door een elektronische bestelling. Zoiets kun je alleen superlocal organiseren.”

Wachten kan niet meer

De schrik voor de wereldwijde competitie zit er dus in, maar angst is natuurlijk een slechte raadgever. De markt evolueert nu eenmaal beetje bij beetje naar meer e-commerce. Die trend kan niemand nog tegenhouden. In sommige sectoren wordt nu al bijna de helft van de producten online verkocht. Toerisme is een klassiek voorbeeld van een sector die zich op het internet als een vis in het water voelt. Andere sectoren, zoals die van de huishoudapparaten, hebben voorlopig een bescheiden e-commerceaandeel. Maar dat kan snel veranderen. Zo worden zelfs producten waarvan je het niet zou verwachten steeds vaker online verkocht. Neem de modesector. Kleding is vaak pure emotie, waarbij kleuren en pasvorm ook nog eens erg belangrijk zijn. Toch groeien e-shops voor kleding als kool.

Internetgigant Google voorspelt zelfs dat op termijn 40% van de B2C-transacties online zal gebeuren. Een belangrijk deel daarvan zullen reserveringen zijn, waarbij een bestelling in de winkel wordt klaargezet om door de consument opgepikt te worden. Een ander deel zal echt thuisbezorgd worden.

Meegaan met deze trend is dus de boodschap, en heus niet alleen voor multinationals. Toch is een zekere schaalgrootte nodig. Volgens Benny Sintobin is de rekening snel gemaakt:

“Stel dat een bedrijf een omzet van 10 miljoen euro draait in een sector waar 5% van de verkoop via webshops verloopt. Laten we zeggen dat het e-commercepotentieel van die hele sector 10% is. Dan heeft dat bedrijf in eerste instantie een e-commercepotentieel van 1 miljoen euro. Je moet er bovendien rekening mee houden dat je in de startfase een kanaalverschuiving krijgt, of je dat nu wilt of niet: klanten die anders in de fysieke winkel kopen, zullen nu voor een stuk online kopen. Het is broekzak-vestzak… behalve als je de marge online groter kunt maken.”

4 redenen waarom klanten online kopen

  1. 40% (!) voor de prijs
  2. 20% voor het gemak: thuis kiezen, bestellen en laten leveren
  3. 20% voor de uniciteit: veel ruimere keuze, mogelijkheid tot personalisatie, ...
  4. 20% voor de beschikbaarheid: alle modellen, kleuren en maten zijn (bijna) steeds in voorraad
 
Article

01.08.2019

Kazidomi maakt bioproducten betaalbaarder voor trouwe klanten

Van bezoekers trouwe klanten maken: daar gaat het elke webwinkel om. Kazidomi, dat gezonde, natuurlijke producten wil democratiseren, heeft dé manier gevonden. Een gesprek met oprichtster Emna Everard.

In de bankwereld gaat het vaak traag vooruit, maar bij BNP Paribas Fortis ging alles wel erg snel, zegt Emna Everard CEO van Kazidomi.

Als kind uit een gezin van dokters-diëtetiekspecialisten maakte Emna Everard er altijd al een erezaak van gezond te eten en te leven. En niet zomaar om het even wat te kopen. Ze herinnert zich nog hoe ze, toen ze 12 was, de etiketten op verpakkingen al uitploos. "Ik droomde ervan ooit een supermarkt te kunnen openen waar je met je ogen dicht kunt winkelen, omdat je weet dat je alleen maar dingen koopt die goed zijn voor je gezondheid".

En aangezien ondernemen Emna in het bloed zit, is dat precies wat ze deed. Of toch bijna: In 2016, kort voor ze afstudeerde, opende ze een webwinkel – Kazidomi. "Gezonde en natuurlijke producten zijn jammer genoeg duurder dan andere. Ik wou proberen ze te democratiseren", vertelt Emna. Ze bedacht een systeem van jaarabonnementen: de klant betaalt 100 euro lidgeld en krijgt in ruil 20 tot 50% korting op alle 3.000 online beschikbare voedings-, cosmetica- en onderhoudsproducten. Zo kan hij zijn abonnement snel terugverdienen en het hele jaar geld besparen op zijn aankopen van gezonde producten. 

Een gewaardeerd merk

En het werkt. Na twee en een half jaar heeft Kazidomi meer dan 10.000 abonnees, groeit het met 300% per jaar en krijgt het erkenning van zijn collega’s in het hele ecosysteem. Bewijzen? Hier volgen er twee …

Het eerste is dat de Brusselse start-up begin juli als achtste Belgische onderneming het prestigieuze 'B Corp'-label kreeg, dat ook giganten als Danone en Nestlé – voorlopig tevergeefs – ambiëren. "Op het gebied van duurzaamheid doen we enorme inspanningen. Onder meer door zo veel mogelijk samen te werken met lokale producenten en op het vlak van logistiek de voorkeur te geven aan gerecycleerde materialen voor de verpakking van onze zendingen", legt Emna Everard uit. "We lanceerden ook een intern programma, 'Share', dat een aantal initiatieven omvat met een positieve impact op het milieu en/of de maatschappij. Zo bieden we onze klanten producten aan die de vervaldatum naderen of waarvan de verpakking beschadigd is, met de vraag ze op hun beurt aan iemand anders aan te bieden – bij voorkeur aan minderbedeelden, rechtstreeks of via een vzw. In het kader van 'Share' geven we onze medewerkers ook de toestemming om jaarlijks een dag in een ngo door te brengen en ontvangen we scholen om de kinderen uit te leggen wat we doen, en waarom we het doen."

Het tweede bewijs van erkenning voor Kazidomi is dat Emna Everard onlangs tot Franstalig Ondernemer van het Jaar verkozen is.

"Ik ben uiteraard zeer trots op die prijs, ook al zal die niets veranderen aan mijn dagelijkse leven. Het zou me wel plezier doen als hij de jonge ondernemers in ons land zou inspireren en hen ervan overtuigen dat je in je ideeën moet geloven en ervoor moet durven gaan. Maar ik wil geen discussie over vrouwelijk ondernemerschap of over de man-vrouw tegenstelling beginnen. Die zou alleen maar de aandacht vestigen op een kloof die irrelevant is. Iedereen kan slagen, als hij of zij er zichzelf maar de middelen toe geeft", bevestigt Emna.

Een dynamische gesprekspartner

 Als bankier van de Brusselse start-up gaf BNP Paribas Fortis de onderneming in drie jaar tijd drie kredieten. Het laatste daarvan pas onlangs, om de inrichting van een gloednieuwe opslagruimte van 2.000 vierkante meter, in Vilvoorde, te financieren. Die steun lag voor de hand, want de duurzaamheidsverbintenissen van Kazidomi sluiten perfect aan bij de nieuwe strategie van de bank.

"Toen ik mijn bedrijf opstartte, klopte ik eerst aan bij de vertrouwde bank van mijn ouders", aldus de Franstalige Ondernemer van het Jaar 2019. "Maar daar voelde ik al snel terughoudendheid om een start-up een lening te geven. Dus stapte ik naar de concurrentie. BNP Paribas Fortis bleek opener, dynamischer ook. We stapten in het Innovation Hub-programma en onze relatiebeheerder, die de start-upwereld zeer goed kent, luisterde van in het begin naar ons. Hij was meteen enthousiast. Hij geloofde in ons project, volgde het van nabij en gaf ons de raad deel te nemen aan events om andere spelers van het ecosysteem te leren kennen … "

"Eerlijk gezegd hebben we veel aan hem te danken", geeft Emna grif toe. "Toen we hem vertelden dat we zeer dringend een nieuw magazijn nodig hadden, nam hij nog dezelfde dag contact op met een collega van BNP Paribas Real Estate. En een paar uur later kregen we een gedetailleerd antwoord, met de verschillende gebouwen die in Brussel beschikbaar waren. Kortom, ik vind dat het in de bankwereld vaak traag vooruit gaat, maar BNP Paribas Fortis is de uitzondering op de regel: alles ging zeer snel."

MEER WETEN

Het in Brussel gevestigde Kazidomi  realiseert 65% van zijn verkoop in Frankrijk en de rest in Franstalig België. Op middellange termijn wil het zijn activiteiten uitbreiden naar het noorden van het land en daarna naar de buurlanden.
Website: https://www.kazidomi.com/nl.

Discover More

Contact
Close

Contact

Klachten

Zou u onderstaande vragen kunnen beantwoorden? Zo kunnen wij uw aanvraag sneller en op een meer geschikte manier behandelen. Alvast bedankt.

U bent zelfstandige, oefent een vrij beroep uit, start of leidt een kleinere, lokale onderneming? Ga dan naar onze website voor professionelen.

U bent particulier? Ga dan naar onze website voor particulieren.

Is uw onderneming/organisatie klant bij BNP Paribas Fortis?

Mijn organisatie wordt bediend door een Relationship Manager:

Uw boodschap

Typ de code die in de afbeelding wordt getoond:

captcha
Check
De Bank verwerkt uw persoonsgegevens overeenkomstig de Privacyverklaring van BNP Paribas Fortis NV.

Bedankt

Uw bericht is verzonden.

We antwoorden u zo snel mogelijk.

Terug naar de huidige pagina›
Top