Article

23.08.2016

Hoe de economie op aanvraag de samenleving verandert?

De economie op aanvraag, bedacht om alle wensen van de consument te vervullen, transformeert de bedrijven en de arbeidsmarkt en brengt de positie van de traditionele spelers aan het wankelen.

De term 'economie op aanvraag' werd populair door het overweldigende succes van jonge bedrijven in Silicon Valley, met op kop Uber en Airbnb. Vandaag ligt deze term op ieders lippen. De economie op aanvraag verwijst naar een activiteit waarbij bedrijven gebruikmaken van nieuwe technologieën om vrijwel onmiddellijk goederen of diensten te leveren aan consumenten. Dit nieuwe model kent een explosieve groei. Amper zeven jaar na zijn oprichting is Uber bijvoorbeeld meer dan 60 miljard dollar waard. 42 procent van de Amerikaanse bevolking heeft al gebruikgemaakt van een dienst op aanvraag. En een ommekeer is niet meteen in zicht.

Naast de bekendste diensten, die de mogelijkheid bieden om een chauffeur, een maaltijd, een dokter of een advocaat te bestellen, lijkt de economie op aanvraag vandaag in staat te zijn om alle wensen van de consument te vervullen, zelfs de meest bizarre. Booster biedt bijvoorbeeld een mobiele benzineleveringsdienst aan zodat u op elk moment uw auto kunt voltanken. Via Techy kunt u een informaticaspecialist inschakelen om uw computer te herstellen. FriendsTonight bezorgt gebruikers gezelschap voor elke uitstap (bioscoop, drankje, nachtclub, enz.). Via Pamper kunt u dan weer een manicure bestellen; via Soothe een massage; via Trumaker kunt u een kostuum op maat laten maken door een kleermaker; via Washio kunt u uw was laten doen; en via Wag! kunt u iemand inhuren om uw hond uit te laten. Sommige Californische start-ups leveren zelfs cannabis op aanvraag. En we mogen natuurlijk ook Scooterino Amen niet vergeten. Dat biedt inwoners van Rome die dringend willen biechten de mogelijkheid om bezoek te krijgen van een priester op een scooter. De economie lijkt meer dan ooit gericht te zijn op de onmiddellijke vervulling van alle wensen van de consument.

Een nieuwe fase van het kapitalisme

De opkomst van de economie op aanvraag luidt niet alleen een antropologische evolutie in, maar ook het begin van een nieuwe fase van het kapitalisme. Dankzij de introductie van montagelijnen en bandwerk aan het begin van de twintigste eeuw kon Henry Ford zijn Ford T in grote hoeveelheden en tegen een redelijke prijs produceren, wat het begin van de democratisering van de auto inluidde. Vandaag geeft de economie op aanvraag het grote publiek toegang tot diensten die vroeger het voorrecht van een geprivilegieerde groep waren.

Deze revolutie is mogelijk door een combinatie van verschillende fenomenen. In de eerste plaats de bloei van de nieuwe technologieën. Dankzij krachtige microcomputers die voor een redelijke prijs beschikbaar zijn, kunnen ondernemers een groot aantal handelingen uitvoeren, alleen en vanuit hun huis. Het veralgemeend gebruik van de smartphone biedt onafhankelijke arbeidskrachten de mogelijkheid om tegelijkertijd mobiel en reactief te zijn. Dankzij het internet kunnen complexe taken, zoals programmeren of juridische documenten opstellen, worden uitbesteed aan professionals die op afstand werken.

De nieuwe technologieën maken dus soepelere verhoudingen mogelijk: van grote bedrijven met een sterke hiërarchie, fysieke bedrijfsruimten en een stabiel personeelsbestand naar soepelere entiteiten met een klein team van beslissers die soms zelfs geen kantoor hebben, en een groot en voortdurend wisselend aantal contractanten, waarbij de eerste groep de activiteiten coördineert en de tweede groep op een flexibele manier werkt naargelang de vraag van de klanten.

De bloei van de economie op aanvraag wordt ook bevorderd door de economische crisis, waardoor jonge, flexibele arbeidskrachten met een goede technologische kennis beschikbaar zijn op de markt. 34 procent van de Amerikaanse beroepsbevolking is vandaag zelfstandige. Tot slot is de economie op aanvraag het resultaat van een verandering in de machtsverhoudingen binnen de samenleving. Terwijl Karl Marx vroeger wees op de tegenstelling tussen eigenaars van productiemiddelen en mensen die voor hen werken, stelt The Economist dat er vandaag vooral een tweedeling is tussen degenen die veel middelen en weinig tijd hebben, en degenen die omgekeerd weinig middelen, maar veel tijd hebben. Dankzij de economie op aanvraag kunnen transacties tussen die twee soorten economische actoren tot stand worden gebracht. De tweede groep levert aan de eerste groep diensten waarvoor die laatste groep geen tijd heeft, en krijgt in ruil daarvoor een vergoeding.

Winnaars en verliezers van de economie op aanvraag

Als nieuw kapitalistisch model brengt de economie op aanvraag ingrijpende veranderingen teweeg in de samenleving, de professionele wereld en zelfs het leven van de mensen. Zoals elke radicale verandering heeft deze verandering goede en minder goede kanten, wat dan ook tot heftige discussies leidt. Voorbeelden hiervan zijn het toenemende aantal processen en betogingen tegen Uber en de (mislukte) poging om een wet in te voeren die de uitbreiding van Airbnb in San Francisco moest beperken. Volgens de tegenstanders van de economie op aanvraag zal dit model sociale achteruitgang veroorzaken en voor een terugkeer naar het wilde kapitalisme van de negentiende eeuw zorgen, met lange rijen arbeiders die elke ochtend moeten hopen dat ze die dag werk zullen hebben.

De voorstanders van deze nieuwe situatie leggen dan weer de nadruk op de flexibiliteit voor de werknemers, die kunnen werken waar en wanneer ze willen. De vrijheid voor de consumenten, die beschikken over een uitgebreid aanbod van diensten die voor een redelijke prijs kunnen worden besteld, wordt ook benadrukt. De verdedigers van de economie op aanvraag beweren tot slot dat dit model een betere toewijzing van de middelen binnen de samenleving mogelijk maakt. Dankzij Airbnb kunnen talloze kamers die anders leeg zouden blijven, tijdelijk worden toegewezen aan toeristen en Uber zorgt ervoor dat meerdere passagiers hetzelfde voertuig kunnen delen...

Consumenten halen inderdaad voordeel uit deze situatie, maar de realiteit voor de werknemers is veel genuanceerder. Degenen die flexibiliteit boven zekerheid verkiezen, profiteren van deze nieuwe situatie. Dat is het geval voor studenten die wat geld willen verdienen, mensen die afkerig zijn van traditionele kantooruren, jonge ouders die hun kind willen grootbrengen en ondertussen deeltijds willen werken, of ouderen die bijna met pensioen gaan en minder willen werken. Degenen die daarentegen de voorkeur geven aan zekerheid in plaats van flexibiliteit, zoals gezinnen met kinderen die een hypotheek moeten aflossen en studies moeten bekostigen, lopen het risico om als verliezers uit de bus te komen. De landen moeten hun systemen van sociale bescherming dus aanpassen zodat ze beter zijn afgestemd op de nieuwe behoeften die samenhangen met de bloei van de economie op aanvraag. Het Amerikaans model, waarbij de werkgever voor de ziektekostenverzekering zorgt, is helemaal niet aangepast aan deze situatie. Het moet worden hervormd zodat iedere werknemer bescherming kan genieten.

Traditionele spelers gedwongen zich aan te passen

De economie op aanvraag zorgt er ook voor dat de kaarten op de meeste markten opnieuw worden geschud. In de eerste plaats omdat de bedrijven die diensten op aanvraag aanbieden, uiteraard hun intrede doen op bestaande markten, waar ze een harde concurrentiestrijd voeren met de traditionele spelers. Een treffend voorbeeld is natuurlijk de strijd tussen Uber en de traditionele taxi's. Maar ook omdat de zwaargewichten van de economie op aanvraag, die grote bekendheid genieten en beschikken over kapitaal en geavanceerde technologie, naast hun oorspronkelijke kernactiviteit andere sectoren kunnen opslokken.

We nemen opnieuw het voorbeeld van Uber. Dat bedrijf kwam snel tot het besef dat de chauffeurs 's ochtends en 's avonds veel werk hebben, maar dat het overdag daarentegen veel rustiger is. Om die stille uren te vullen, biedt het bedrijf extra diensten aan: UberEATS, een leveringsdienst voor maaltijden, en UberRUSH, een snelle leveringsdienst. Van een taxibedrijf en een technologieleider is Uber geleidelijk veranderd in een dienstenplatform dat zijn gemotoriseerde arbeidskrachten kan inzetten voor verschillende soorten behoeften.

Naast de taxi's ondervinden dus ook start-ups die maaltijden leveren concurrentie, net als de traditionele spelers in de leveringssector, zoals FedEx en UPS. De snelle bekendheid en de solide software-infrastructuur van Uber zorgen ervoor dat het bedrijf kan concurreren met bekende spelers op andere terreinen dan het oorspronkelijke terrein van het bedrijf. Die spelers zijn dus gedwongen om in te spelen op de vraag en zich op hun beurt een Uber-jasje aan te meten, of op zijn minst hun diensten aan te passen aan de nieuwe regels van de economie op aanvraag. UPS heeft bijvoorbeeld net 28 miljoen dollar geïnvesteerd in de start-up Deliv, die leveringen binnen één dag uitvoert. De fastfoodreus Taco Bell heeft een eigen leveringssysteem voor maaltijden ingevoerd. De taxi's gebruiken op hun beurt smartphoneapplicaties naar het voorbeeld van Uber... Zoals een jezuïetenmissionaris bekeert de economie op aanvraag haar tegenstanders dus beetje bij beetje in plaats van ze te gronde te richten.

(Bron: www.atelier.net)

Article

14.10.2021

Deliverect, Odoo en Abriso-Jiffy winnen de Private Equity Awards 2021

Op 13 oktober werden deze bedrijven door onze bank en de Belgian Venture Capital & Private Equity Association in de kijker gezet, omdat ze een opmerkelijk groeitraject aflegden dankzij private equity.

Dit jaar bekroonden we opnieuw een aantal snelgroeiende Belgische bedrijven tijdens de Private Equity Awards. Tijdens dit evenement zetten we de rol die durfkapitaalinvesteerders spelen in de groei van zowel startende, snelgroeiende als mature bedrijven in de verf. Raf Moons, Head of Private Equity bij BNP Paribas Fortis, vertegenwoordigde onze bank in de jury.

Drie categorieën

De jury had de moeilijke taak om telkens één winnaar te kiezen uit drie genomineerde bedrijven, en dat voor elk van de drie categorieën - Venture, Growth en Buy-out.

  • In de categorie ‘Venture company of the year’ gaat het om jonge ondernemingen die met de steun van een venture capital-investeerder een innovatief product of innovatieve dienst ontwikkelen en op de markt brengen.
  • In de categorie ‘Growth company of the year’ komen ondernemingen aan bod die hun activiteiten fors uitbreiden via organische groei of een acquisitiebeleid. Ze brengen een financiële partner aan boord, zonder dat die laatste controle beoogt.
  • In de categorie ‘Buy-out company of the year’ gaat het om de transmissie en de groei van ondernemingen die bewerkstelligd worden door het management en een private-equity-investeerder met een controleparticipatie.

Ijzersterke winnaars

  • Venture company of the year: Deliverect

    Dit snelgroeiende SaaS-bedrijf verbindt bezorgplatforms met voedselbedrijven over de hele wereld. Om bedrijven te helpen hun bezorg- en afhaalactiviteiten efficiënter te beheren, integreert Deliverect bestelplatforms voor eten in het kassasysteem, waardoor het opnieuw invoeren van bestellingen en de kostbare fouten die daarmee gepaard gaan tot het verleden behoren. Deliverect werd opgericht in 2018 en heeft zijn hoofdkantoor in Gent. Het stelt meer dan 200 mensen tewerk.

    Deliverect kwam als winnaar uit de bus omdat het bedrijf op korte termijn een enorme groei heeft gerealiseerd. Het bedrijf is in 38 landen aanwezig en heeft daardoor zeker de mogelijkheid om wereldspeler te worden binnen zijn sector. De oplossing voor bezorg- en afhaalactiviteiten die Deliverect heeft ontwikkeld, is cruciaal voor de restaurantsector en werd zeer actueel tijdens de pandemie.

    Andere genomineerden in deze categorie waren AgomAb Therapeutics en Imcyse.

  • Growth company of the year: Odoo

    Odoo is een suite van open source zakelijke apps die aan alle bedrijfsbehoeften voldoen: CRM, e-commerce, boekhouding, inventaris, verkooppunt, projectbeheer enz. Odoo heeft meer dan 7 miljoen gebruikers, gevestigd in meer dan 120 landen. Het bedrijf telt meer dan 1.700 medewerkers, werd opgericht in 2004 en heeft zijn hoofdkantoor in Grand-Rosière (Waals-Brabant).

    Voor de jury was de veerkracht die het bedrijf de afgelopen jaren toonde een van de doorslaggevende factoren om Odoo te selecteren als winnaar. Ook de kwaliteit van zijn producten, die naast zeer modern ook zeer gebruiksvriendelijk zijn, speelde mee in de beslissing. Tot slot heeft het stevig in België verankerde bedrijf een grote internationale reikwijdte door aanwezig te zijn in de hele wereld.

    In deze categorie werden ook UgenTec en Univercells genomineerd.

  • Buy-out company of the year: Abriso-Jiffy

    Abriso-Jiffy evolueerde van lokale ‘bubble & foam’-fabrikant tot toonaangevende Europese groep gespecialiseerd in duurzame beschermings- en isolatiematerialen voor de verpakkings- en bouwsector. De groep werd opgericht in 1985, heeft haar hoofdzetel in Anzegem en telt ongeveer 1.500 werknemers verspreid over 15 productievestigingen in 11 Europese landen.

    Dit bedrijf werd door de jury gekozen omwille van zijn afgelegde traject. Dan hebben we het allereerst over een geslaagde turnaround, gevolgd door de instap van Bencis Capital, de overname van Jiffy en uiteindelijk de zeer attractieve exit. Dit traject werd afgelegd door een breedgedragen team. Daarnaast zitten de ESG-criteria diep ingebed in het businessmodel van het bedrijf, wat Abriso-Jiffy een echte ambassadeur maakt voor de Private Equity Awards.

    Naast Abriso-Jiffy werden ook Corialis en Circet Benelux genomineerd.

Didier Beauvois, Head of Corporate Banking en Member of the Executive Board van BNP Paribas Fortis:
“Als medeoprichter van de Private Equity Awards hebben we dit evenement al voor de vierde keer mee georganiseerd. Enerzijds om succesvolle Belgische groeibedrijven in de spotlight te zetten, anderzijds om te tonen hoe private equity ondernemingen vooruit kan helpen. Niet alleen innovatieve scale-ups maar ook bedrijven die via extra investeringen de transitie naar een duurzamer businessmodel willen maken, hebben een natuurlijke behoefte aan kapitaal. Dat soort investeringen rendeert vaak pas op langere termijn. Daarom vinden we het als bank belangrijk om bedrijven hierin bij te staan via ons aanbod aan private-equitykapitaal. Zo dragen we positief bij aan de Belgische economie en de maatschappij. We maken hier zelfs extra middelen voor vrij en willen onze private-equityportefeuille tegen 2025 verdubbelen tot 1 miljard euro.”

Lees het volledige Trends-dossier van 14 oktober:

Ontdek meer over private equity als financieringsoplossing voor groeiende bedrijven

Lees het volledige persbericht

Article

13.10.2021

Belgische game-industrie krijgt forse duw in de rug

BNP Paribas Fortis Private Equity richtte samen met Howest en Cronos onlangs ForsVC op, het eerste durfkapitaalfonds dat uitsluitend focust op de Belgische game-industrie.

De game-industrie is wereldwijd in volle groei. Heel wat Belgisch talent werkt mee aan de ontwikkeling van computer- en videospellen. De afgelopen jaren was er sprake van een ware explosie van creatieve videogamestartups in België. Maar toch vluchten heel wat hoogopgeleide creatievelingen te vaak naar het buitenland.

Van brain drain naar gain

Als durfkapitaalfonds voor de Belgische videogame-industrie, wil ForsVC die brain drain tegengaan. De komende jaren zal het 10 tot 15 miljoen euro investeren in gaming. Elk van de drie partijen brengt daarvoor zijn specifieke ervaring en expertise in. De Kortrijkse hogeschool Howest als gereputeerd opleidingsinstituut. De Cronos-groep als doorwinterde ondernemer en investeerder in technologische bedrijven, waaronder gamestudio’s. En de bank als financieel expert in Private Equity.

Sterker ecosysteem

Door kapitaal en expertise vanuit verschillende hoeken ter beschikking te stellen van beloftevolle gamebedrijven wordt het bestaande ecosysteem verrijkt en een pak aantrekkelijker. Belgische bedrijven kunnen zich professionaliseren, kwaliteitsvolle games ontwikkelen en competitieve lonen uitbetalen.

University fondsen

Mireille Kielemoes, managing director fund investments Private Equity bij BNP Paribas Fortis “ForsVC is wat wij een “university-linked” fonds noemen. Dat is een specifieke enveloppe binnen onze Private Equity portefeuille die o.a. investeert in spin-offs van universiteiten of innovatieve bedrijven waarvan de IP (intellectual property) een link heeft met universitaire of kennisinstellingen. Via deze fondsen ondersteunen we innovatie, creativiteit, jobcreatie en ondernemerschap in België in beloftevolle domeinen. Ook voor ForsVC werken we via een participatie in de gamebedrijven, maar daarnaast komen ook individuele games in aanmerking voor projectfinanciering via revenue-based lending.”

Lees het volledige persbericht

Ontdek hier meer over Private Equity

Persoverzicht d.d.14/10

Article

07.10.2021

Welke Belgische bedrijven winnen de Private Equity Awards 2021?

Op 13 oktober reiken we samen met de Belgian Venture Capital & Private Equity Association (BVA) awards uit aan 3 bedrijven die ondersteund worden door private equity of venture capital. Ontdek de kanshebbers.

Deze vierde editie bekroont opnieuw succesvolle Belgische bedrijven die een beroep hebben gedaan op private equity of venture capital om hun groei te financieren. Als lid van de BVA is BNP Paribas Fortis ook al voor de vierde keer van de partij om de Private Equity Awards te ondersteunen. De bank host het event en zetelt in de jury.

Raf Moons, Head of Private Equity bij BNP Paribas Fortis en lid van de jury: “We vinden het belangrijk om de groeibedrijven in kwestie te onderscheiden en tegelijkertijd private equity als financieringsoplossing in de kijker te zetten. Private equity is immers een uitstekend instrument om de economie extra zuurstof te geven. Al 40 jaar bieden wij zo perspectieven voor ondernemingen in alle fasen van hun levenscyclus. Daarnaast ondersteunt BNP Paribas Fortis via private equity ook bedrijven die door middel van extra investeringen duurzamer willen ondernemen. De financiële return van dat soort investeringen is er pas op langere termijn en daarom wensen we die bedrijven te ondersteunen via ons aanbod van private-equitykapitaal. Zo dragen we positief bij aan de Belgische economie en de maatschappij. We maken hier zelfs extra middelen voor vrij en willen onze private-equityportefeuille de komende vijf jaar verdubbelen tot 1 miljard euro.”

Pierre Demaerel, secretaris-generaal van de BVA: “De laatste jaren is de private-equitymarkt wereldwijd sterk gegroeid. In België werden er de voorbije zes jaar 1400 deals gesloten met een gezamenlijke waarde van meer dan 10 miljard euro. En de tendens is stijgend. Jaarlijks gaat het om 1,5 à 2 miljard euro. Toch merken we dat de mogelijkheden van deze financieringsvorm nog onvoldoende gekend zijn bij een ruimer publiek. Vandaar dat de BVA trots is om samen met partner BNP Paribas Fortis al voor de vierde keer enkele Belgische bedrijven in de schijnwerpers te plaatsen die met de steun van private-equity- of venture capital-investeerders een opmerkelijk groeitraject hebben afgelegd.”

Wie treedt in de voetsporen van iStar Medical, Cegeka en Destiny?

De jury nomineerde alvast 9 ondernemingen. Dat zijn er telkens 3 uit de categorieën ‘Venture Company of the Year’, ‘Growth Company of the Year’ en ‘Buy-out Company of the Year’. De jury zal op 13 oktober bekendmaken welke bedrijven het strafste groeitraject hebben afgelegd per categorie. We stellen graag de genomineerden aan u voor:

  • In de categorie ‘Venture Company of the Year 2021’ gaat het om jonge ondernemingen die met de steun van een venture capital-investeerder een innovatief product of innovatieve dienst ontwikkelen en op de markt brengen.
    • AgomAb Therapeutics is een Gentse biotechspeler die medicijnen ontwikkelt om beschadigd menselijk weefstel te herstellen.
    • Deliverect, ook een Gents bedrijf, maakt software waarmee restaurants hun online bestellingen kunnen beheren en integreren in hun bestaande kassasysteem.
    • Imcyse is een Luiks biofarmaceutisch bedrijf dat pioniert in de ontwikkeling van een nieuwe klasse van immunotherapieën voor de behandeling van ernstige auto-immuunziekten.
  • In de categorie ‘Growth Company of the Year 2021’ komen ondernemingen aan bod die hun activiteiten fors uitbreiden via organische groei of een acquisitiebeleid. Ze brengen een financiële partner aan boord, zonder dat die laatste controle beoogt.
    • Odoo uit het Waalse Ramillies ontwikkelt open-source managementsoftware voor kmo’s. Met ruim 10.000 apps die allemaal met elkaar geïntegreerd zijn, biedt de onderneming oplossingen om bedrijfsprocessen volledig te automatiseren.
    • UgenTec uit Hasselt ontwikkelt baanbrekende labosoftware voor de automatisering van DNA-analyses, waardoor infecties aan de luchtwegen, soa’s en verschillende types kanker veel sneller opgespoord kunnen worden.
    • Univercells uit Charleroi ontwikkelt technologie om goedkoop en op grote schaal vaccins te produceren. Het bedrijf geniet het vertrouwen van heel wat (inter)nationale investeerders, waaronder de Bill & Melinda Gates Foundation.
  • In de categorie ‘Buy-out Company of the Year 2021’ gaat het om de transmissie en de groei van ondernemingen die bewerkstelligd worden door het management en een private-equity-investeerder met een controleparticipatie.
    • Abrios-Jiffy uit Anzegem is een toonaangevende fabrikant gespecialiseerd in de extrusie van duurzame, innovatieve, beschermende en isolerende materialen voor de verpakkings- en bouwindustrie.
    • Corialis uit Lokeren ontwerpt en vervaardigt hoogwaardige, technologisch geavanceerde aluminiumsystemen voor in-wall (ramen, deuren, schuifelementen, daksystemen, vliesgevels), indoor (scheidingswanden, muren, brandwerende deuren) en buiten (balustrades, serres).
    • Esas uit Wilrijk, dat voortaan door het leven zal gaan als Circet Benelux, is een dienstverlener die in sectoren als telecom en energie zowel de installatie, het onderhoud als het beheer van smart devices uitvoert. Het bedrijf zorgt ook voor de aanleg en het onderhoud van coax-, glasvezel- en mobiele netwerken in opdracht van grote telecombedrijven.

Meer weten over de Private Equity Awards? Ga naar de website van de BVA

Ontdek private equity als financieringsoplossing

Article

30.09.2021

Jubileumeditie Leeuw van de Export lauwert drie winnaars

De competitie was ijzersterk tijdens deze twintigste editie van Leeuw van de Export. Flanders Investment & Trade (FIT) beloonde dit jaar niet twee, maar drie bedrijven voor hun straffe exportresultaten. Proficiat Molecubes, Sylva en Locinox!

Deze 20ste editie van Leeuw van de Export, opnieuw via livestream, was niet alleen bijzonder vanwege een porseleinen jubileum. Voor het eerst namen in de categorie bedrijven met maximaal 49 medewerkers twee bedrijven de prestigieuze prijs mee naar huis: Molecubes en Sylva. Locinox kaapte de award weg in de categorie bedrijven vanaf 50 werknemers.

Scanners van Molecubes kennen vliegende start

Molecubes uit Gent ontwikkelt en bouwt compacte scanners voor moleculaire beeldvorming. Als spin-off van de Gentse universiteit kende Molecubes een vliegende start in 2015. Het bedrijf gooide meteen hoge ogen in het buitenland. Vandaag zijn er al Molecubes-scanners aan het werk in 14 landen en levert het Gentse bedrijf aan gerenommeerde academische instellingen en bedrijven in de farmaceutische en biotechindustrie wereldwijd. En de internationale honger is nog groot. “Het Midden-Oosten ligt nog helemaal open”, vertelt cofounder Ewout Vansteenkiste. “Samen met onze partners bekijken we hoe we ons productgamma kunnen differentiëren en verkennen we andere toepassingsgebieden. Deze prijs is alvast een geweldige erkenning voor ons jonge team en partners.”

Familiebedrijf Sylva stuurt planten de wereld rond

Ook plantenkweker Sylva ging met een Leeuw naar huis. Het bedrijf uit Lievegem heeft een indrukwekkende familiestamboom die al zeven generaties teruggaat. De internationaliseringsstrategie kreeg vaste vorm toen de huidige generatie in 2003 aan de leiding kwam van het bedrijf. Vandaag vertrekken jaarlijks 25 miljoen planten naar 40 verschillende landen, waaronder ook een aantal verre markten. “Door volop in te zetten op technologische innovatie maken wij komaf met de klassieke reputatie van de sierteelt”, vertelt general manager Tim Van Hulle. “Deze award binnenhalen is een ongelooflijke opsteker voor ons, maar ook voor de hele Vlaamse sierteelt.”

Locinox bouwt poorten in alle windstreken

Locinox ontwikkelt en produceert mechanische, elektromechanische en toegangscontroleproducten en onderdelen voor hekwerk en poorten. In zo’n specifieke branche was internationalisering van in het begin vanzelfsprekend voor het Waregems familiebedrijf. Vandaag komt 90% van hun omzet uit export en zijn ze Europees marktleider. Ook Noord-Amerika is een belangrijke afzetmarkt. De complexe, hoogtechnologische componenten van Locinox vragen om continue innovatie. Bovendien moet elke innovatie de duurzaamheidstoets doorstaan.

Met 10 à 15% tekent Locinox een stevige jaarlijkse organische groei op. Van een coronadip is geen sprake. De eerste helft van dit jaar groeide het bedrijf zelfs met 35%. Om dat tempo te bolwerken, wil Locinox het medewerkersbestand het komende decennium verdubbelen. Daarvoor staat onder meer een nieuwe fabriek van maar liefst 40.000 m2 in de steigers. “Onze ambitie is om wereldwijd elke kwalitatieve poort van minstens één Locinox-component te voorzien”, zegt CEO Mik Emmerechts. “We zijn trots en blij dat we dankzij deze award kunnen tonen wie we zijn en wat we potentiële medewerkers te bieden hebben.”

Een partner die uw internationale ambities ondersteunt

Dit was het tweede jaar dat BNP Paribas Fortis Leeuw van de Export sponsorde. Didier Beauvois, Head of Corporate Banking: “We zijn heel trots op de drie winnaars. Exporterende bedrijven geven zuurstof aan de economie. Alle genomineerden legden trouwens een mooi buitenlands parcours af. Zij bewijzen stuk voor stuk dat wij met onze kennis, innovaties en vakmanschap de wereld kunnen veroveren. Als bank engageren wij ons om bedrijven met exportplannen te begeleiden, zowel bij hun eerste stappen als bij een uitbreiding naar nieuwe markten.”

Bent u geïnspireerd door deze drie Leeuwen? Wij bieden een ruime waaier oplossingen om uw import- en exportactiviteiten te optimaliseren, beveiligen en financieren.

Bron: Wereldwijs 2021

Discover More

Contact
Close

Contact

Klachten

Zou u onderstaande vragen kunnen beantwoorden? Zo kunnen wij uw aanvraag sneller en op een meer geschikte manier behandelen. Alvast bedankt.

U bent zelfstandige, oefent een vrij beroep uit, start of leidt een kleinere, lokale onderneming? Ga dan naar onze website voor professionelen.

U bent particulier? Ga dan naar onze website voor particulieren.

Is uw onderneming/organisatie klant bij BNP Paribas Fortis?

Mijn organisatie wordt bediend door een Relationship Manager:

Uw boodschap

Typ de code die in de afbeelding wordt getoond:

captcha
Check
De Bank verwerkt uw persoonsgegevens overeenkomstig de Privacyverklaring van BNP Paribas Fortis NV.

Bedankt

Uw bericht is verzonden.

We antwoorden u zo snel mogelijk.

Terug naar de huidige pagina›
Top