Article

21.03.2017

Big Data: veel geblaat, weinig wol

Ooit raakt Big Data helemaal ingeburgerd en gebruikt iedereen het, zoals ook met kantoorsoftware is gebeurd. Maar zal het ons leven veranderen?

Blijkbaar wordt doorgaans maar 5% van de gegevens waar bedrijven over beschikken daadwerkelijk benut. Tegen 2020 kan dat aandeel evenwel oplopen tot 35%. Drie informaticabedrijven, Dell EMC, MTI en Cisco, sponsoren het onderzoek ‘Observatoire de la donnée’, uitgevoerd door de wereldwijde studie-en-adviesgroep International Data Corporation (IDC). Daaruit blijkt dat Big Data volgens 70% van de ondervraagde bedrijven een strategische troef is, al ziet 49% het nut niet in van gegevens gegenereerd door consumenten en mobiliteit. Helemaal overtuigd is de bedrijfswereld dus niet. Hoe komt dat?

Die vraag stelden we aan Nicolas Glady, hoogleraar aan de Essec Business School in Parijs. Als houder van de leerstoel Accenture Strategic Business Analytics onderzoekt hij hoe bedrijven gegevens kunnen gebruiken om waarde te genereren. Volgens hem is het allemaal niet zo simpel; om te beginnen moet je goede data scientists inschakelen, en dan nog trekken de bedrijven de Big Data-logica vaak niet ver genoeg door. 

“Ik heb jammer genoeg de indruk dat velen wel beweren dat ze ermee bezig zijn – omdat Big Data in de mode is – maar dat ze stilletjes gewoon doorgaan zoals ervoor. Bedrijven lijken zich te schamen dat ze nog geen stappen hebben gezet in het exploiteren van gegevens. Met een kwinkslag vergelijkt professor Glady het met tieners die de mond vol hebben over hun ‘eerste keer’. Hij kijkt uit naar het moment dat de data een plaats zullen veroveren in ons leven, zoals kantoorsoftware dat aan het einde van de jaren 1990 heeft gedaan. Zeggen dat ze een revolutie inluiden vindt hij overdreven, maar ze zullen zeker veranderingen met zich meebrengen. “Zodra er een Microsoft Office van de gegevensanalyse komt, zullen we gegevens consumeren”, besluit hij, waar hij meteen aan toevoegt dat dat ons niet hoeft te verontrusten: het is volgens hem verkeerd om te denken dat gegevens werknemers zullen vervangen. Ze vormen veeleer een aanvulling.

Gegevens als redder van de gebruikerservaring?

Wat voor ervaring wil de klant? De gemakkelijkste natuurlijk, is ons eerste antwoord. Maar er zijn ook andere criteria van tel, zoals de bereidheid om voor de dienst in kwestie te betalen. De meeste klanten staan niet graag aan te schuiven en krijgen hun producten het liefst aan huis geleverd, maar afhankelijk van hoeveel zulke extra’s kosten, zullen sommigen geneigd zijn om een deel zelf te doen en dus toch naar de winkel te gaan.

“Zelf zie ik er meestal tegen op om ter plaatse te gaan, maar de ‘user experience’ is een complex gegeven. Waar zit het gemak voor de klant en welke prijs wil ik ervoor betalen?”

Wie doet zijn voordeel met data?

“Bedrijven die goed inschatten wat de klant verwacht en de klantervaring daar van in het begin op afstemmen, zullen er meer aan hebben dan bedrijven die zich achteraf in bochten moeten wringen om de klant naar het middelpunt van hun processen te loodsen.”

Dat verklaart voor een deel het fenomeen dat bepaalde starters die van niets beginnen sneller resultaat boeken dan gevestigde spelers, omdat ze van in het begin hun product nauwgezet op de klant afstemmen.

Volgens Nicolas Glady is de echte revolutie die ons in het zog van de data overspoelt die van het web 2.0: gebruikers genereren nu zelf afbeeldingen en tekst, wat leidt tot een vermenigvuldiging van de gegevensproductie en een decentralisatie van de gegevensstromen.

“Het is niet meer het bedrijf, maar wel de gebruiker die centraal staat in de gegevensuitwisseling en informatie produceert en verspreidt. Op Uber en Airbnb zijn het de ‘leveranciers’ van de diensten die gegevens genereren; de platformen moeten die gegevens alleen nog doorsturen", stelt Glady, die ook directeur is van het Center for Digital Business, en zich in die hoedanigheid buigt over de digitale transformatie van de bedrijfswereld.

Platformbedrijven

“Een verandering die zich doorzet is dat de zaken niet meer volgens een lineair model georganiseerd zijn, maar dat er gewerkt wordt met uitwisselingsplatformen. Amazon, om maar een van de grote spelers te noemen, fungeert in verschillende domeinen niet alleen als distributeur, maar ook als medium, als draaischijf. Bedrijven beschikken nu over stromen die ze niet zelf genereren, dankzij de inhoud die wordt gecreëerd door en voor gebruikers. Die stromen treden buiten de perimeter van de traditionele activiteiten van de bedrijven, die zich vroeger beperkten tot het meten van de bij de klanten verzamelde transactiegegevens die rechtstreeks verband hielden met hun business. Idem voor Facebook, Google en Apple. Facebook kan bijvoorbeeld de informatie over de mijlpalen in ons leven die wij erop delen (huis, trouwen, kinderen…) te gelde maken en zo nieuwe diensten aanbieden. Amazon kan een bank gegevens bezorgen waar die bank uit hoofde van haar functie niet over beschikt, omdat de klant zijn leven leidt buiten de bank om. Die gegevens geven de bank de mogelijkheid proactief aan cross- en upselling te doen, via boodschappen als ‘andere klanten zoals u kozen voor dienst X of Y’.” “Gevestigde bedrijven die de spanning tussen het verlangen om snel te handelen aan de ene kant en hun verplichtingen onder meer qua compliance aan de andere kant aan den lijve ondervinden, zullen zich dan ook zo wendbaar mogelijk moeten opstellen. Door de aard van hun activiteiten opereren telecombedrijven al vanuit een netwerklogica: ze zijn heel sterk in het verzamelen van talloze gegevens van gebruikers en het samenbrengen daarvan om zo bepaalde betekenisvolle patronen op te sporen die een zekere waarde hebben. Voornamelijk culturele aspecten en historisch gegroeide omstandigheden hebben ertoe geleid dat ook farmaceutische bedrijven goed geplaatst zijn om te profiteren van Big Data. Het is een ‘data-driven’ sector bij uitstek, die het gewend is om gegevens te verzamelen en daar beslissingen op te baseren. Tot slot zijn ook de ‘gezondheidsgegevens’ en Internet of Things-toepassingen voor onze gezondheid en ons welbevinden tegenwoordig niet meer weg te denken: kijken we maar naar de geconnecteerde toestellen die onze stappen tellen en onze hartslag en onze slaap monitoren bijvoorbeeld”, vermeldt Nicolas Glady.

Customer Relationship Management-tool van de nieuwste generatie, of is er meer aan de hand?

Frank De Weser is directeur Marketing B2B en directeur Internet of Things bij Orange Belgium:

“Voor ons is elke aanleiding goed om gegevens te exploiteren. Om ons intern gebruik te optimaliseren, hebben we data scientists ingezet.”

Bovendien heeft Orange geïnvesteerd in Hadoop, opensourcesoftware voor het opslaan en analyseren van enorme hoeveelheden al dan niet gestructureerde gegevens.

“Dankzij Big Data en gepersonaliseerde, geautomatiseerde marketing kunnen we uiteraard beter anticiperen op de behoeften van onze klanten en zo ons B2B- en B2C-aanbod verbeteren. We sporen ontevreden klanten sneller op en reageren op het juiste moment met precies het product dat ze nodig hebben”, legt de man van Orange uit.

Nu de nodige gegevens gedurende een jaar bewaard worden en de kwaliteit van het netwerk gemonitord wordt, brengt de telecomoperator gegevens met elkaar in verband. Hij gaat na welke plek in de infrastructuur precies voor problemen zorgt voor hoeveel klanten en identificeert de telefoontoestellen die in zijn gebied het beste reageren en de klanten bij wie de verbinding in het midden van een gesprek wordt verbroken.

“Vroeger brachten onze specialisten fysieke verbeteringen aan de netwerken aan. Nu zetten onze data scientists algoritmen in om nieuwe verbanden op te sporen, en leveren ze in een mum van tijd niet zomaar generische statistieken maar een uniek kenteken dat verwijst naar een klant, een plaats, een type toestel, een downloadsnelheid. Dat stelt ons in staat onze hardwarecatalogus bij te werken: we verwijderen de zwakker presterende toestellen en stellen onze professionele klanten proactief andere modellen voor.”

Gegevens verkopen

Toen het tot de conclusie kwam dat zijn gegevens waarde hebben, besloot Orange ze aan het begin van het proces te anonimiseren en ze achteraf te valoriseren in het kader van crowd monitoring. De operator kiest voor een aanpak op maat, waarbij hij samenwerkt met partners die thuis zijn in de betrokken sector en over een relevante klantervaring beschikken.

“Wij verkiezen die benadering boven een gestandaardiseerde, horizontale manier van werken, waarbij wij gewoon een onlineverslag zouden bezorgen dat uiteraard zeer nuttige gegevens bevat, maar pas zijn volledige rijkdom prijsgeeft als men er een specialist met de nodige expertise op loslaat”, maakt Frank De Weser zich sterk.

Klanten als de stad Antwerpen en de stad Genk willen bijvoorbeeld een schatting krijgen van het aantal mensen dat zich tegelijk op een bepaalde oppervlakte van 100 m bevindt, via een tool waarmee ze in real time de bezoekersaantallen kunnen monitoren en wanneer nodig de toegang afsluiten. Orange en zijn in crowd monitoring gespecialiseerde partners bezorgen hun de nodige gegevens. Het telecombedrijf draagt met zijn rapporten over het verkeer tijdens grote evenementen overigens bij tot een verbeterde mobiliteit. Op basis van die gegevens leren de steden immers de verkeersstromen vlotter maken en de parkeergelegenheden doeltreffender beheren. Op het vlak van city marketing maakt een berekening van het aantal aanwezigen en wat ze gemiddeld consumeren het vandaag bovendien mogelijk een idee te krijgen van de return on investment die voortvloeit uit de doortocht van de Ronde van Frankrijk in Antwerpen. Hetzelfde type gegevens kan ook worden benut om het potentieel van een toekomstig verkooppunt in te schatten en de ideale locatie te bepalen.

(Bronnen: BNP Paribas Fortis, Dell EMC)
Article

14.10.2021

Deliverect, Odoo en Abriso-Jiffy winnen de Private Equity Awards 2021

Op 13 oktober werden deze bedrijven door onze bank en de Belgian Venture Capital & Private Equity Association in de kijker gezet, omdat ze een opmerkelijk groeitraject aflegden dankzij private equity.

Dit jaar bekroonden we opnieuw een aantal snelgroeiende Belgische bedrijven tijdens de Private Equity Awards. Tijdens dit evenement zetten we de rol die durfkapitaalinvesteerders spelen in de groei van zowel startende, snelgroeiende als mature bedrijven in de verf. Raf Moons, Head of Private Equity bij BNP Paribas Fortis, vertegenwoordigde onze bank in de jury.

Drie categorieën

De jury had de moeilijke taak om telkens één winnaar te kiezen uit drie genomineerde bedrijven, en dat voor elk van de drie categorieën - Venture, Growth en Buy-out.

  • In de categorie ‘Venture company of the year’ gaat het om jonge ondernemingen die met de steun van een venture capital-investeerder een innovatief product of innovatieve dienst ontwikkelen en op de markt brengen.
  • In de categorie ‘Growth company of the year’ komen ondernemingen aan bod die hun activiteiten fors uitbreiden via organische groei of een acquisitiebeleid. Ze brengen een financiële partner aan boord, zonder dat die laatste controle beoogt.
  • In de categorie ‘Buy-out company of the year’ gaat het om de transmissie en de groei van ondernemingen die bewerkstelligd worden door het management en een private-equity-investeerder met een controleparticipatie.

Ijzersterke winnaars

  • Venture company of the year: Deliverect

    Dit snelgroeiende SaaS-bedrijf verbindt bezorgplatforms met voedselbedrijven over de hele wereld. Om bedrijven te helpen hun bezorg- en afhaalactiviteiten efficiënter te beheren, integreert Deliverect bestelplatforms voor eten in het kassasysteem, waardoor het opnieuw invoeren van bestellingen en de kostbare fouten die daarmee gepaard gaan tot het verleden behoren. Deliverect werd opgericht in 2018 en heeft zijn hoofdkantoor in Gent. Het stelt meer dan 200 mensen tewerk.

    Deliverect kwam als winnaar uit de bus omdat het bedrijf op korte termijn een enorme groei heeft gerealiseerd. Het bedrijf is in 38 landen aanwezig en heeft daardoor zeker de mogelijkheid om wereldspeler te worden binnen zijn sector. De oplossing voor bezorg- en afhaalactiviteiten die Deliverect heeft ontwikkeld, is cruciaal voor de restaurantsector en werd zeer actueel tijdens de pandemie.

    Andere genomineerden in deze categorie waren AgomAb Therapeutics en Imcyse.

  • Growth company of the year: Odoo

    Odoo is een suite van open source zakelijke apps die aan alle bedrijfsbehoeften voldoen: CRM, e-commerce, boekhouding, inventaris, verkooppunt, projectbeheer enz. Odoo heeft meer dan 7 miljoen gebruikers, gevestigd in meer dan 120 landen. Het bedrijf telt meer dan 1.700 medewerkers, werd opgericht in 2004 en heeft zijn hoofdkantoor in Grand-Rosière (Waals-Brabant).

    Voor de jury was de veerkracht die het bedrijf de afgelopen jaren toonde een van de doorslaggevende factoren om Odoo te selecteren als winnaar. Ook de kwaliteit van zijn producten, die naast zeer modern ook zeer gebruiksvriendelijk zijn, speelde mee in de beslissing. Tot slot heeft het stevig in België verankerde bedrijf een grote internationale reikwijdte door aanwezig te zijn in de hele wereld.

    In deze categorie werden ook UgenTec en Univercells genomineerd.

  • Buy-out company of the year: Abriso-Jiffy

    Abriso-Jiffy evolueerde van lokale ‘bubble & foam’-fabrikant tot toonaangevende Europese groep gespecialiseerd in duurzame beschermings- en isolatiematerialen voor de verpakkings- en bouwsector. De groep werd opgericht in 1985, heeft haar hoofdzetel in Anzegem en telt ongeveer 1.500 werknemers verspreid over 15 productievestigingen in 11 Europese landen.

    Dit bedrijf werd door de jury gekozen omwille van zijn afgelegde traject. Dan hebben we het allereerst over een geslaagde turnaround, gevolgd door de instap van Bencis Capital, de overname van Jiffy en uiteindelijk de zeer attractieve exit. Dit traject werd afgelegd door een breedgedragen team. Daarnaast zitten de ESG-criteria diep ingebed in het businessmodel van het bedrijf, wat Abriso-Jiffy een echte ambassadeur maakt voor de Private Equity Awards.

    Naast Abriso-Jiffy werden ook Corialis en Circet Benelux genomineerd.

Didier Beauvois, Head of Corporate Banking en Member of the Executive Board van BNP Paribas Fortis:
“Als medeoprichter van de Private Equity Awards hebben we dit evenement al voor de vierde keer mee georganiseerd. Enerzijds om succesvolle Belgische groeibedrijven in de spotlight te zetten, anderzijds om te tonen hoe private equity ondernemingen vooruit kan helpen. Niet alleen innovatieve scale-ups maar ook bedrijven die via extra investeringen de transitie naar een duurzamer businessmodel willen maken, hebben een natuurlijke behoefte aan kapitaal. Dat soort investeringen rendeert vaak pas op langere termijn. Daarom vinden we het als bank belangrijk om bedrijven hierin bij te staan via ons aanbod aan private-equitykapitaal. Zo dragen we positief bij aan de Belgische economie en de maatschappij. We maken hier zelfs extra middelen voor vrij en willen onze private-equityportefeuille tegen 2025 verdubbelen tot 1 miljard euro.”

Lees het volledige Trends-dossier van 14 oktober:

Ontdek meer over private equity als financieringsoplossing voor groeiende bedrijven

Lees het volledige persbericht

Article

13.10.2021

Belgische game-industrie krijgt forse duw in de rug

BNP Paribas Fortis Private Equity richtte samen met Howest en Cronos onlangs ForsVC op, het eerste durfkapitaalfonds dat uitsluitend focust op de Belgische game-industrie.

De game-industrie is wereldwijd in volle groei. Heel wat Belgisch talent werkt mee aan de ontwikkeling van computer- en videospellen. De afgelopen jaren was er sprake van een ware explosie van creatieve videogamestartups in België. Maar toch vluchten heel wat hoogopgeleide creatievelingen te vaak naar het buitenland.

Van brain drain naar gain

Als durfkapitaalfonds voor de Belgische videogame-industrie, wil ForsVC die brain drain tegengaan. De komende jaren zal het 10 tot 15 miljoen euro investeren in gaming. Elk van de drie partijen brengt daarvoor zijn specifieke ervaring en expertise in. De Kortrijkse hogeschool Howest als gereputeerd opleidingsinstituut. De Cronos-groep als doorwinterde ondernemer en investeerder in technologische bedrijven, waaronder gamestudio’s. En de bank als financieel expert in Private Equity.

Sterker ecosysteem

Door kapitaal en expertise vanuit verschillende hoeken ter beschikking te stellen van beloftevolle gamebedrijven wordt het bestaande ecosysteem verrijkt en een pak aantrekkelijker. Belgische bedrijven kunnen zich professionaliseren, kwaliteitsvolle games ontwikkelen en competitieve lonen uitbetalen.

University fondsen

Mireille Kielemoes, managing director fund investments Private Equity bij BNP Paribas Fortis “ForsVC is wat wij een “university-linked” fonds noemen. Dat is een specifieke enveloppe binnen onze Private Equity portefeuille die o.a. investeert in spin-offs van universiteiten of innovatieve bedrijven waarvan de IP (intellectual property) een link heeft met universitaire of kennisinstellingen. Via deze fondsen ondersteunen we innovatie, creativiteit, jobcreatie en ondernemerschap in België in beloftevolle domeinen. Ook voor ForsVC werken we via een participatie in de gamebedrijven, maar daarnaast komen ook individuele games in aanmerking voor projectfinanciering via revenue-based lending.”

Lees het volledige persbericht

Ontdek hier meer over Private Equity

Persoverzicht d.d.14/10

Article

07.10.2021

Welke Belgische bedrijven winnen de Private Equity Awards 2021?

Op 13 oktober reiken we samen met de Belgian Venture Capital & Private Equity Association (BVA) awards uit aan 3 bedrijven die ondersteund worden door private equity of venture capital. Ontdek de kanshebbers.

Deze vierde editie bekroont opnieuw succesvolle Belgische bedrijven die een beroep hebben gedaan op private equity of venture capital om hun groei te financieren. Als lid van de BVA is BNP Paribas Fortis ook al voor de vierde keer van de partij om de Private Equity Awards te ondersteunen. De bank host het event en zetelt in de jury.

Raf Moons, Head of Private Equity bij BNP Paribas Fortis en lid van de jury: “We vinden het belangrijk om de groeibedrijven in kwestie te onderscheiden en tegelijkertijd private equity als financieringsoplossing in de kijker te zetten. Private equity is immers een uitstekend instrument om de economie extra zuurstof te geven. Al 40 jaar bieden wij zo perspectieven voor ondernemingen in alle fasen van hun levenscyclus. Daarnaast ondersteunt BNP Paribas Fortis via private equity ook bedrijven die door middel van extra investeringen duurzamer willen ondernemen. De financiële return van dat soort investeringen is er pas op langere termijn en daarom wensen we die bedrijven te ondersteunen via ons aanbod van private-equitykapitaal. Zo dragen we positief bij aan de Belgische economie en de maatschappij. We maken hier zelfs extra middelen voor vrij en willen onze private-equityportefeuille de komende vijf jaar verdubbelen tot 1 miljard euro.”

Pierre Demaerel, secretaris-generaal van de BVA: “De laatste jaren is de private-equitymarkt wereldwijd sterk gegroeid. In België werden er de voorbije zes jaar 1400 deals gesloten met een gezamenlijke waarde van meer dan 10 miljard euro. En de tendens is stijgend. Jaarlijks gaat het om 1,5 à 2 miljard euro. Toch merken we dat de mogelijkheden van deze financieringsvorm nog onvoldoende gekend zijn bij een ruimer publiek. Vandaar dat de BVA trots is om samen met partner BNP Paribas Fortis al voor de vierde keer enkele Belgische bedrijven in de schijnwerpers te plaatsen die met de steun van private-equity- of venture capital-investeerders een opmerkelijk groeitraject hebben afgelegd.”

Wie treedt in de voetsporen van iStar Medical, Cegeka en Destiny?

De jury nomineerde alvast 9 ondernemingen. Dat zijn er telkens 3 uit de categorieën ‘Venture Company of the Year’, ‘Growth Company of the Year’ en ‘Buy-out Company of the Year’. De jury zal op 13 oktober bekendmaken welke bedrijven het strafste groeitraject hebben afgelegd per categorie. We stellen graag de genomineerden aan u voor:

  • In de categorie ‘Venture Company of the Year 2021’ gaat het om jonge ondernemingen die met de steun van een venture capital-investeerder een innovatief product of innovatieve dienst ontwikkelen en op de markt brengen.
    • AgomAb Therapeutics is een Gentse biotechspeler die medicijnen ontwikkelt om beschadigd menselijk weefstel te herstellen.
    • Deliverect, ook een Gents bedrijf, maakt software waarmee restaurants hun online bestellingen kunnen beheren en integreren in hun bestaande kassasysteem.
    • Imcyse is een Luiks biofarmaceutisch bedrijf dat pioniert in de ontwikkeling van een nieuwe klasse van immunotherapieën voor de behandeling van ernstige auto-immuunziekten.
  • In de categorie ‘Growth Company of the Year 2021’ komen ondernemingen aan bod die hun activiteiten fors uitbreiden via organische groei of een acquisitiebeleid. Ze brengen een financiële partner aan boord, zonder dat die laatste controle beoogt.
    • Odoo uit het Waalse Ramillies ontwikkelt open-source managementsoftware voor kmo’s. Met ruim 10.000 apps die allemaal met elkaar geïntegreerd zijn, biedt de onderneming oplossingen om bedrijfsprocessen volledig te automatiseren.
    • UgenTec uit Hasselt ontwikkelt baanbrekende labosoftware voor de automatisering van DNA-analyses, waardoor infecties aan de luchtwegen, soa’s en verschillende types kanker veel sneller opgespoord kunnen worden.
    • Univercells uit Charleroi ontwikkelt technologie om goedkoop en op grote schaal vaccins te produceren. Het bedrijf geniet het vertrouwen van heel wat (inter)nationale investeerders, waaronder de Bill & Melinda Gates Foundation.
  • In de categorie ‘Buy-out Company of the Year 2021’ gaat het om de transmissie en de groei van ondernemingen die bewerkstelligd worden door het management en een private-equity-investeerder met een controleparticipatie.
    • Abrios-Jiffy uit Anzegem is een toonaangevende fabrikant gespecialiseerd in de extrusie van duurzame, innovatieve, beschermende en isolerende materialen voor de verpakkings- en bouwindustrie.
    • Corialis uit Lokeren ontwerpt en vervaardigt hoogwaardige, technologisch geavanceerde aluminiumsystemen voor in-wall (ramen, deuren, schuifelementen, daksystemen, vliesgevels), indoor (scheidingswanden, muren, brandwerende deuren) en buiten (balustrades, serres).
    • Esas uit Wilrijk, dat voortaan door het leven zal gaan als Circet Benelux, is een dienstverlener die in sectoren als telecom en energie zowel de installatie, het onderhoud als het beheer van smart devices uitvoert. Het bedrijf zorgt ook voor de aanleg en het onderhoud van coax-, glasvezel- en mobiele netwerken in opdracht van grote telecombedrijven.

Meer weten over de Private Equity Awards? Ga naar de website van de BVA

Ontdek private equity als financieringsoplossing

Article

30.09.2021

Jubileumeditie Leeuw van de Export lauwert drie winnaars

De competitie was ijzersterk tijdens deze twintigste editie van Leeuw van de Export. Flanders Investment & Trade (FIT) beloonde dit jaar niet twee, maar drie bedrijven voor hun straffe exportresultaten. Proficiat Molecubes, Sylva en Locinox!

Deze 20ste editie van Leeuw van de Export, opnieuw via livestream, was niet alleen bijzonder vanwege een porseleinen jubileum. Voor het eerst namen in de categorie bedrijven met maximaal 49 medewerkers twee bedrijven de prestigieuze prijs mee naar huis: Molecubes en Sylva. Locinox kaapte de award weg in de categorie bedrijven vanaf 50 werknemers.

Scanners van Molecubes kennen vliegende start

Molecubes uit Gent ontwikkelt en bouwt compacte scanners voor moleculaire beeldvorming. Als spin-off van de Gentse universiteit kende Molecubes een vliegende start in 2015. Het bedrijf gooide meteen hoge ogen in het buitenland. Vandaag zijn er al Molecubes-scanners aan het werk in 14 landen en levert het Gentse bedrijf aan gerenommeerde academische instellingen en bedrijven in de farmaceutische en biotechindustrie wereldwijd. En de internationale honger is nog groot. “Het Midden-Oosten ligt nog helemaal open”, vertelt cofounder Ewout Vansteenkiste. “Samen met onze partners bekijken we hoe we ons productgamma kunnen differentiëren en verkennen we andere toepassingsgebieden. Deze prijs is alvast een geweldige erkenning voor ons jonge team en partners.”

Familiebedrijf Sylva stuurt planten de wereld rond

Ook plantenkweker Sylva ging met een Leeuw naar huis. Het bedrijf uit Lievegem heeft een indrukwekkende familiestamboom die al zeven generaties teruggaat. De internationaliseringsstrategie kreeg vaste vorm toen de huidige generatie in 2003 aan de leiding kwam van het bedrijf. Vandaag vertrekken jaarlijks 25 miljoen planten naar 40 verschillende landen, waaronder ook een aantal verre markten. “Door volop in te zetten op technologische innovatie maken wij komaf met de klassieke reputatie van de sierteelt”, vertelt general manager Tim Van Hulle. “Deze award binnenhalen is een ongelooflijke opsteker voor ons, maar ook voor de hele Vlaamse sierteelt.”

Locinox bouwt poorten in alle windstreken

Locinox ontwikkelt en produceert mechanische, elektromechanische en toegangscontroleproducten en onderdelen voor hekwerk en poorten. In zo’n specifieke branche was internationalisering van in het begin vanzelfsprekend voor het Waregems familiebedrijf. Vandaag komt 90% van hun omzet uit export en zijn ze Europees marktleider. Ook Noord-Amerika is een belangrijke afzetmarkt. De complexe, hoogtechnologische componenten van Locinox vragen om continue innovatie. Bovendien moet elke innovatie de duurzaamheidstoets doorstaan.

Met 10 à 15% tekent Locinox een stevige jaarlijkse organische groei op. Van een coronadip is geen sprake. De eerste helft van dit jaar groeide het bedrijf zelfs met 35%. Om dat tempo te bolwerken, wil Locinox het medewerkersbestand het komende decennium verdubbelen. Daarvoor staat onder meer een nieuwe fabriek van maar liefst 40.000 m2 in de steigers. “Onze ambitie is om wereldwijd elke kwalitatieve poort van minstens één Locinox-component te voorzien”, zegt CEO Mik Emmerechts. “We zijn trots en blij dat we dankzij deze award kunnen tonen wie we zijn en wat we potentiële medewerkers te bieden hebben.”

Een partner die uw internationale ambities ondersteunt

Dit was het tweede jaar dat BNP Paribas Fortis Leeuw van de Export sponsorde. Didier Beauvois, Head of Corporate Banking: “We zijn heel trots op de drie winnaars. Exporterende bedrijven geven zuurstof aan de economie. Alle genomineerden legden trouwens een mooi buitenlands parcours af. Zij bewijzen stuk voor stuk dat wij met onze kennis, innovaties en vakmanschap de wereld kunnen veroveren. Als bank engageren wij ons om bedrijven met exportplannen te begeleiden, zowel bij hun eerste stappen als bij een uitbreiding naar nieuwe markten.”

Bent u geïnspireerd door deze drie Leeuwen? Wij bieden een ruime waaier oplossingen om uw import- en exportactiviteiten te optimaliseren, beveiligen en financieren.

Bron: Wereldwijs 2021

Discover More

Contact
Close

Contact

Klachten

Zou u onderstaande vragen kunnen beantwoorden? Zo kunnen wij uw aanvraag sneller en op een meer geschikte manier behandelen. Alvast bedankt.

U bent zelfstandige, oefent een vrij beroep uit, start of leidt een kleinere, lokale onderneming? Ga dan naar onze website voor professionelen.

U bent particulier? Ga dan naar onze website voor particulieren.

Is uw onderneming/organisatie klant bij BNP Paribas Fortis?

Mijn organisatie wordt bediend door een Relationship Manager:

Uw boodschap

Typ de code die in de afbeelding wordt getoond:

captcha
Check
De Bank verwerkt uw persoonsgegevens overeenkomstig de Privacyverklaring van BNP Paribas Fortis NV.

Bedankt

Uw bericht is verzonden.

We antwoorden u zo snel mogelijk.

Terug naar de huidige pagina›
Top